OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och göra vardagen enklare för Örebroarna? Gillar du utmaningar och att få möjlighet att utvecklas i din profession?
Om tjänsten
Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar. Du spelar en viktig roll i utvecklingen i att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen.
- Sekreterarskap för nämnden och i beredningsforum.
- Ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor.
- Ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och rutiner kring dokument- och ärendehantering.
- Registrering av inkomna handlingar.
- Självständigt handlägga ärenden/uppdrag.
- Ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet.
- Hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet
Kompetenskrav
- Adekvat högskoleexamen 180 hp, (samhällsvetenskaplig-, förvaltnings-, statsvenskaplig- eller juridiskinriktning)
- Kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt.
- Arbetslivserfarenhet inom nämndadministration i offentlig verksamhet.
- Kunskap och erfarenhet om moderna ärende- och dokumenthanteringssystem.
Som person har du god förmåga att planera, följa upp och utveckla administrativa rutiner. Du har en god samarbetsförmåga, en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänstemän och andra aktörer. Arbetet kräver ett självständigt och strukturerat arbetssätt samt god förmåga att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift. Förmåga till helhetssyn, ta initiativ och att driva utveckling.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
- Kunskap om lagstiftning inom skolområdet
Omfattning och tillträde
Tillsvidareanställning 100%, tillträde 2017-09-01, 1 tjänst.
Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på Kommunstyrelseförvaltningen, avdelningen för Kansli- och demokratistöd. Avdelning kansli och demokratistöd erbjuder stöd med administration, ärendehantering, utredningsarbeten och juridik. Vi biträder kommunstyrelsen, nämnder, förvaltningar och kommunala bolag med juridisk rådgivning och agerar ombud för kommunen i domstol. Stadsarkivet säkerställer att allmänna handlingar hanteras korrekt. Vår enhet består av 23 medarbetare.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på http://www.orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2017-05-01.
Ref.nr: Ks 580/2017
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67