Nämndsekreterare/Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Herrljunga har drygt 9 300 invånare och kommunen ligger centralt i Västra Götaland. Pendlingsmöjligheterna är goda. Med tåg tar det 50 minuter till Göteborg och två och en halv timma till Stockholm.

Näringslivet domineras traditionellt av tillverkningsindustrin.På Svenskt Näringslivs ranking, som ger i bild av företagsklimatet i Sveriges samtliga kommuner, så placerade sig Herrljunga 2011 på 37:e plats.


ARBETSUPPGIFTER
Du kommer arbeta som nämndsekreterare och samtidigt ha huvudansvaret för kommunövergripande arkivfrågor.
Som nämndsekreterare kommer du att tillsammans med nämndordförande och förvaltningschef ansvara för sammanställning och utskick av kallelser samt beslutsunderlag inför sammanträde med nämnd och utskott. Ansvara för tidsplanering och bevakning av ärendeberedningen och att ärendena kommer upp till beslut inom planerad tid. Viss ärendeberedning och utredning ingår. Föra protokoll vid sammanträdena och ansvara för beslutexpediering och bevakning av verkställigheten av fattade beslut.
Du kommer att ingå i ett arbetslag med gemensamt ansvar för alla kontorets förekommande uppgifter, som t ex posthantering, diarieföring och arkivering.


KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver akademisk examen om minst kandidatnivå med inriktning mot offentlig förvaltning eller statskunskap samt med minst två terminer arkivvetenskap. Goda kunskaper gällande IT-relaterade arkivfrågor och god datorvana är ett måste. Du har kunskap i arkivlagen, arkivförordningen, personuppgiftslagen, offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen och kommunallagen. Du har arbetat i offentlig verksamhet eller har erfarenhet av myndighetsarkiv.
Du behärskar Officepaketet och är van vid att arbeta i administrativa datasystem tillika dokument- och ärendehanteringssystem.
Som person är du serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga. Du har ett strukturerat arbetssätt och god analytisk förmåga. Du har lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och är stabil även i stressade situationer.
Du har också en god språklig analytisk förmåga och lätt för att utrycka dig i tal och skrift. Du har en god pedagogisk förmåga och trivs med att utbilda och ge support till andra.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Erfarenhet av processorienterad informationsredovisning är meriterande. Även erfarenhet som nämndsekreterare, arkivarie samt registrator inom offentlig verksamhet är meriterande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Håkan Olsson
0705-81 79 18
Kurt Hårsmar
0513-171 10
Niklas Örnfelt
0513-170 30
Fackliga kontaktpersoner nås via kommunens växel
0513-17000
Rekryteringskonsult Rikard Arenius

Kommunchef Niels Bredberg
0513-171 11
Vision Lena-Britt Björklund
0513-171 72
Ekonomichef Anders Stoltz

Vision Lena-Britt Björklund

IT-chef Jan Pettersson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Herrljunga kommun, Kommunstyrelsens förvaltning
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. 100% Dagtid. Nämndadministration kvällstid kan förekomma Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse dock tidigast november 2013
  • Publicerat: 26 augusti 2013

Besöksadress

Torget 1 Herrljunga
None

Postadress

Torget 1, Box 201
Herrljunga, 52423

Liknande jobb


15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024

8 februari 2024