Nationell operativ ledare

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i händelsernas centrum och göra skillnad för morgondagens samhälle? Har du erfarenhet av en ledande position i en operativ verksamhet? Då söker vi dig!
Trafikverket rekryterar nu nationella operativa ledare till trafikledningscentralen i Stockholm - är det du som är vår nya medarbetare?


Nationell operativ ledare

Arbetsuppgifter

Resor och transporter är nödvändiga för att vårt samhälle ska fungera. Vi ska kunna välja var vi vill bo och ändå kunna ta oss till jobb och utbildning, resa till släkt och vänner, göra affärer och resa på semester. Medborgare och svenskt näringsliv är beroende av ett pålitligt transportsystem, såväl nationellt som internationellt. Som nationell operativ ledare bidrar du till samhällsutvecklingen - på riktigt!
Som nationell operativ ledare på Trafikverket har du till uppgift att samordna, uppgiftsleda och stödja de regionala operativa ledningarna inom Trafikverket och utifrån ett nationellt fokus upprätthålla det operativa driftläget i trafiken för både väg och järnväg.
Enheten leder både det förebyggande störningsarbetet för att säkerställa en robust leverans och den operativa störningshanteringen i syfte att minimera tiden för återgång till normalläge i samverkan med de regionala operativa ledningarna samt externa parter.
Som nationell operativ ledare arbetar du med och ansvarar du för att:
Proaktivt trafikövervaka och prioritera nationell och viss internationell trafik
Identifiera, analysera och beskriva risker och avvikelser samt efterfråga åtgärder för dessa
Stödja och samordna de regionala operativa ledningarna
Samordna nationell trafikinformation för väg och järnväg
Företräda enheten i olika projekt och arbetsgrupper
Leda och delta i utvärderingar och uppföljningar av händelser/avvikelser och bidra till förbättringsarbete

Du kommer även att ansvara för; och delta i forum- och i projektgrupper. I tjänsten ingår även viss internationell störningshantering. Eftersom tjänsten är i en 24/7 verksamhet så kommer du att arbeta 3-skift.

Övrig information

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
Intervjuer planeras via Skype i v. 48.

Kvalifikationer

Vem är du?
För att trivas och lyckas i den här rollen ska du ha förmågan att förstå och förutse risker och konsekvenser av problem/störningar i trafiken och utifrån det minimera påverkan genom lösningar som både gynnar verksamheten och trafikanterna. Detta sker genom kommunikation med flertalet interna och externa parter; så det är viktigt att du är duktig på att uttrycka dig i tal och skrift - både på svenska och på engelska. Arbetet sker i en operativ 24/7 verksamhet så du bör känna dig bekväm med att förutsättningarna snabbt kan ändras och du ska därför kunna ställa om och anpassa dig till nya omständigheter. Du är har en god analytisk förmåga och kan med stora mängder information bedöma och sammanfatta vad som är relevant och viktigt. Då det i rollen krävs att du ska kunna fatta snabba och genomtänkta beslut - ska du känna dig både trygg och bekväm i det.
Vi söker dig som
Har en avslutad och godkänd gymnasieutbildning.
Har ledarerfarenhet från en operativ 24/7 verksamhet (ex har erfarenhet från trafik/trafikledning, från Polisen, från SOS etc.)
Behärskar svenska och engelska mycket väl både i tal och skrift.

Det är meriterande om du
Har ledarerfarenhet från järnvägsbranschen.
Har arbetat med analyser och utredningar.


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
 #LI-PG1

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 oktober 2022
  • Ansök senast: 4 november 2022

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


26 februari 2024

Enhetschef till trafikledningen på Renova

Enhetschef till trafikledningen på Renova

1 december 2023

29 november 2023