Nationell OT-samordnare - väg

Arbetsbeskrivning

<p>Vill du arbeta som <strong>Nationell OT-samordnare väg&#160;</strong>&#160;i en framtidsbransch?&#160;Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. Verksamhetsområde Underhåll ansvarar för att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet genom upphandling, styrning och uppföljning av underhållsprojekt samt teknisk utveckling. Genom en blandning av traditionella, nya och innovativa metoder skapar vi grunden för både företagens godstransporter och miljoner människors resande, varje dag, året om. Nu behöver vi stärka upp med nya medarbetare och kompetenser eftersom vi står inför många nya utmaningar. Vi vill få ännu bättre koll på vår anläggning, vi vill utveckla vår underhållsplanering och vi kommer att få fler komplexa och intressanta anläggningar att underhålla</p>

Nationell OT-samordnare - väg

<p style="margin-left: 0cm; margin-right: 0cm">På verksamhetsområdet&#160;Underhåll, inom området Infrasystem, förvaltas ett större antal centrala styr-, övervaknings- och trafikledningssystem samt vägsidesutrustning som sammantaget styr och övervakar anläggningar, utrustningar och trafik inom hela vägsystemet. En viktig del i detta är IT-infrastrukturen som dessa system och utrustningar använder och som ligger utbrutet på annat verksamhetsområde. Det är mycket viktigt att den totala leverans kan hållas ihop för bästa effekt för trafikanter och övriga intressenter i vägkapitalet.</p>

<p style="margin-left: 0cm; margin-right: 0cm">Som nationell OT-samordnare&#160;för IT-infrastruktur på avdelning vägsystem stödjer du verksamheten med att hålla ihop och hantera gränssnitten mellan Infrasystems teknikområden (OT) och teknikområde IT-infrastruktur inom IT enheten. Detta omfattar bl.a hantering av rutiner och arbetssätt samt uppföljning för kommunikations- och serverbeställningar, specialistbeställningar, livscykelhantering, uppgradering av OT/IT-infrastruktur &#160;etc. Arbetsuppgifterna omfattar även synkronisering av verksamhetsplanering av drift och underhållsmedel för IT-infrastrukturen inom vägsystemet med Infrasystems övriga verksamhetsplanering.</p>

<p style="margin-left: 0cm; margin-right: 0cm">Din uppgift är främst att arbeta med och utveckla våra strategier, arbetssätt och rutiner samt bidra med kvalitetssäkring och uppföljning av dessa och de sammantagna leveranserna. Du ska även verka för en kunskapsuppbyggnad och kompetensförsörjning såväl internt som externt inom teknikområdet vad gäller arbetsprocesser, teknikutveckling mm.</p>

<p style="margin-left: 0cm; margin-right: 0cm">I arbetet ingår även att stödja vid kort - och långsiktiga verksamhetsplaneringar inom området väg. Visst arbete genomförs i nära samarbete med regionalt placerade projektledare för OT-system.&#160;</p>

<p>&#160;</p>

<p>&#160;</p>

<p>Vi s&ouml;ker dig med:</p>

<ul>
<li>h&ouml;gskoleutbildning, minst 180 hp, g&auml;rna med inriktning mot Industriell automation, Samh&auml;llsbyggnad, kommunikation och transportsystem, V&auml;g och Vatten alternativt motsvarande kompetens f&ouml;rv&auml;rvad genom annan utbildning och erfarenhet som vi bed&ouml;mer likv&auml;rdig</li>
<li>en m&aring;ng&aring;rig&nbsp;erfarenhet av arbete som best&auml;llare, teknisk konsult eller entrepren&ouml;r med projektledning och/eller systemering/utveckling och/eller inom drift- och underh&aring;ll av styr- och &ouml;vervakningssystem i industri/infrastruktur</li>
<li>n&aring;gra &aring;rs erfarenhet av att arbeta som projektledare eller som personalansvarig chef eller motsvarande ledande och styrande roll&nbsp;</li>
<li>goda kunskaper i ekonomi, verksamhetsplanering och projektledningssystem</li>
<li>erfarenhet och kompetens som best&auml;llare/entrepren&ouml;r/konsult fr&aring;n installations- alternativt anl&auml;ggningsbranschen och ska ha arbetat med upphandlingar med fokus p&aring; Lagen om offentlig upphandling (LOU)</li>
<li>fler&aring;rig erfarenhet fr&aring;n arbete med underh&aring;lls- och verksamhetsplanering</li>
<li>B-k&ouml;rkort</li>
</ul>

<p>Det &auml;r meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med:</p>

<ul>
<li>underh&aring;llsystemet Maximo eller motsvarande underh&aring;llssystem</li>
<li>f&ouml;rvaltning av IT-system enligt PM3 eller motsvarande f&ouml;rvaltningsmodell</li>
</ul>

<p>Att uppr&auml;tta skriftliga rapporter och beskrivningar tillh&ouml;r vardagen varf&ouml;r det kr&auml;vs att du kan uttrycka dig v&auml;l i tal och skrift p&aring; s&aring;v&auml;l svenska som engelska. Arbetet inneb&auml;r mycket externa och interna kontakter varf&ouml;r du m&aring;ste ha god f&ouml;rm&aring;ga att samarbeta och skapa goda relationer.<br />
Du kommer att vara sammankallande och drivande i olika sammanhang och arbeten som kr&auml;ver att du har goda ledaregenskaper. Arbetet kr&auml;ver ocks&aring; att du &auml;r strukturerad och sj&auml;lvg&aring;ende.</p>

<p><br />
&nbsp;</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>&nbsp;</p>

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • 100 % , 6 månaders provanställning
  • Publicerat: 26 augusti 2019

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


Principal Business Analyst

16 april 2024

11 april 2024