Operan söker orkesterkoordinator

Arbetsbeskrivning

Kungliga Operan AB är ett av staten helägt aktiebolag med en årsomsättning på ca 400 milj kr. Huvudmålet för Operan är att vara Sveriges nationalscen för opera och balett. Operans personal, konstnärlig, teknisk och administrativ utgör ca 560 anställda. Under ett spelår framförs över 200 moderna och klassiska balett- och operaföreställningar samt en mängd andra aktiviteter, riktade till både barn och vuxna.

Då vår biträdande orkesterchef kommer att vara föräldraledig på deltid söker vi en orkesterkoordinator som kommer att vara direkt underställd orkesterchefen och arbeta med Kungliga Hovkapellet, bestående av 107 musiker, samt orkesterservice bestående av en podiemästare och fyra podietekniker. I rollen som orkesterkoordinator kommer du att ansvara för att orkesterns kortsiktiga planering och bemanning säkerställs på ett bra sätt. Du kommer att fungera som samordnare för orkesteravdelningen, vilket innebär att du kommer att ha många kontakter, såväl externt som internt med exempelvis planeringsfunktioner, musikbibliotek, orkesterservice och orkesterns musiker. Arbetet innebär även arbetsuppgifter som att ta emot sjukanmälningar, tidrapportering, föra mötesprotokoll, göra planeringsunderlag, koordinera provspelningar och turnéer samt boka resor och boende för gästande dirigenter.

Vi söker dig som kommer till din fulla rätt i en roll där du får koordinera verksamheten utifrån de behov som finns. Du har troligtvis en relevant utbildning, exempelvis en producent- eller projektledarutbildning, eller motsvarande kunskaper. Det är meriterande om du har erfarenhet av kvalificerat arbete inom planering och/eller projektledning, gärna på en teater eller liknande verksamhet.

För att lyckas i tjänsten krävs att du arbetar väldigt strukturerat och har god organisationsförmåga samtidigt som du har förmågan att balansera upp detta med de konstnärliga processerna i fokus. Vi kommer att lägga stor vikt vid ett stort eget driv. Då arbetet innebär många olika typer av samarbeten är det oerhört viktigt att du är smidig, flexibel, lätt att samarbeta med och en god kommunikatör. Det är ett krav att du använt engelska i det dagliga arbetet och du kan uttrycka dig väl i skrift och tal på både svenska och engelska. Du ska ha mycket goda datakunskaper i Microsoft Office, framför allt i Word och Excel, och Internet.

Operan eftersträvar jämn könsfördelning och vi värdesätter de kvaliteter som etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Anställningen är på heltid med tillträde under våren och en visstidsanställning fram till årsskiftet.

Upplysningar rörande tjänsten lämnas av Fredrik Andersson, orkesterchef, tel. 08-791 44 49 eller Helene Eriksson-Lundin, HR-konsult, tel. 08-791 43 33. Facklig representant: Magnus Kyhle, Teaterförbundet, mobil: 070-284 45 70.

Ansökning med personligt brev och CV tas emot via www.operan.se/jobb senast den 19 januari 2014. Urval och intervjuer kommer att ske löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Teaterförbundet Stina Vesamäki
073-629 15 79
Försäljningschef Ann Snell
070-668 44 43
Teknisk chef Kurt Blomqvist
070-640 44 30
Ledarna Patrik Andersson
08-791 44 83
HR-konsult Mathias Buskas
08-791 43 32
Chefsproducent Peter Kollarik
08-791 44 85
HR-chef Jenny Nyström
08-791 43 39
Teaterförbundet Magnus Kyhle
070-284 45 70
Podiemästare Lars-Inge Sernklev
08-791 4462
Orkesterchef Fredrik Andersson
08-791 4449

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Operan AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Vissitidsanställning med tillträde under våren och sedan fram till årsskiftet.
  • Publicerat: 13 december 2013

Besöksadress

Jacobs torg 4
None

Postadress

Box 16094
STOCKHOLM, 10322

Liknande jobb


Kulturproducent

24 november 2010

LYFT Kulturstrateg för Kulturplaneterna

25 maj 2010

Kulturproducent

31 maj 2010

16 november 2010