Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Du kommer att arbeta tillsammans med andra överförmyndarhandläggare som arbetar för samtliga fem sydnärkekommuner; Askersund, Hallsberg, Kumla, Laxå och Lekeberg. Vi arbetar gemensamt över kommungränserna och har vårt kontor i Kumla. Vi har ett arbetssätt som präglas av samarbete med regelbundna möten och samråd. Verksamheten har ett ständigt pågående utvecklingsarbete och några av våra fokusområden är digitalisering, service och rekrytering av gode män och förvaltare.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär arbete som överförmyndarhandläggare med fokus på granskning av ekonomisk redovisning som gode män, förvaltare och förmyndare lämnar in. Som överförmyndarhandläggare kommer du självständigt att utföra arbetsuppgifter som bland annat att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare, granska ekonomisk redovisning och hur gode män och förvaltare utför sina uppdrag. Du kommer även att bedöma och fatta beslut om arvode samt stödja gode män och förvaltare i sina uppdrag. Arbetet som överförmyndarhandläggare innefattar båda sociala, ekonomiska och juridiska aspekter. Du har kontakt med gode män, förvaltare, förmyndare och huvudmän och samverkar med olika aktörer för att följa upp hur ställföreträdare hanterar sina uppdrag.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad ekonom, socionom, jurist eller har motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är önskvärt att du har goda kunskaper i familjerätt, privatekonomi samt att du har erfarenhet av myndighetsutövning men det är inget krav.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper som initiativ-, samarbets- och planeringsförmåga samt lyhördhet i kontakter med människor. Du måste ha god datavana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet.
Intervjuer sker löpande så välkommen med din ansökan redan idag!


ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.

Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf administrativ chef Annika Hallberg
019-588130
Personalchef Malin Holm
019-588317
Personalhandläggare Anna Leiding
019588348

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Torget 1
Kumla, 69280

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024