Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Alla svenska kommuner har en överförmyndare eller en överförmyndarnämnd med uppgift att utöva tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns förvaltning och efter ansökan eller anmälan utreda behovet av insatser.
Överförmyndaren ansvarar även för att rekrytera och utbilda gode män och förvaltare.
Överförmyndaren är politiskt tillsatt och utses av kommunfullmäktige. Verksamheten styrs av föräldrabalken.
Överförmyndarhandläggaren arbetar på uppdrag av överförmyndaren och är en tjänst som tillsätts utifrån kompetens. Du kommer tillhöra kansli- och kommunikationsavdelningen som är en del av ledningsstaben.


ARBETSUPPGIFTER
Du arbetar med tillsyn och handläggning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap enligt gällande lagstiftning och på delegation av överförmyndaren.
Arbetet är varierande med för tjänsten sedvanliga uppgifter. Det innebär bland annat att utreda nya ärenden och skriva yttranden, granska redovisningshandlingar, ha kontakter med gode män och förvaltare samt med myndigheter, domstolar och förvaltningar som är berörda av överförmyndarenhetens tillsyn i enskilda ärenden. Du arbetar med myndighetsutövande uppgifter och fattar beslut i enskilda ärenden.

Det finns en viljeinriktning att öka samarbetet kring överförmyndarverksamheten med flera kommuner.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren anser vara likvärdig.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du ska kunna arbeta självgående, ha hög integritet, ta egna initiativ samt ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du drivs av nyfikenhet och viljan att utveckla verksamheten.

Tjänsten ställer även höga krav på samarbetsförmåga.
Du bör ha arbetslivserfarenhet, gärna av myndighetsutövning, och god inblick i ekonomisk redovisning. Det är meriterande om du har erfarenhet av överförmyndarfrågor, familjerätt och migrationsfrågor.


ÖVRIGT
Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner mot bruttolöneavdrag, rabatter och andra erbjudande av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag.

För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun.

Finspångs kommun är finskt förvaltningsområde vilket bland annat innebär att vi satsar på att ha finskspråkig personal i våra kärnverksamheter. Vi ser därför gärna sökande som har goda kunskaper i finska, eller andra språkkunskaper, som kan bidra till utveckling av våra verksamheter.

Finspångs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finspångs kommun Finspång
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 2 december 2016

Liknande jobb


Servicekoordinator - Scanjet i Sjöbo

30 november 2023

Administrativ koordinator

Administrativ koordinator

15 december 2023

Lotsplanerare, Gävle

Lotsplanerare, Gävle

13 december 2023