Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 7 500 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Inom Styrning och stöd Gävle befinner du dig i händelsernas centrum. Våra knappt 300 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan sektorerna och ansvarar för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!



ARBETSUPPGIFTER
På överförmyndarenheten ingår du i en prestigelös och kompetent arbetsgrupp med höga ambitioner. Vi värdesätter varandras erfarenheter och kunskaper och tar vara på dem. På enheten pågår nu ett aktivt utvecklings- och digitaliseringsarbete där målsättningen är den moderna myndigheten.

Som överförmyndarhandläggare handlägger, utreder och beslutar du i ärenden som rör förmyndare, gode män och förvaltare. Du har många externa kontakter med bland annat allmänheten, domstol och andra myndigheter. Arbetet inbegriper ett flertal lagstiftningsområden som exempelvis föräldrabalken, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen och ärvdabalken. Du deltar aktivt i enhetens ärendedragningar och enhetsmöten och bidrar till verksamhetsutveckling.

KVALIFIKATIONER
För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha en Jur.kand, juristutbildning eller motsvarande utbildning inom juridik samt erfarenhet av överförmyndarverksamhet och myndighetsutövning.
Du behöver också kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

I den här rollen vill vi se att du har förmågan att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Vidare är du prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag samt har en hög förmåga att leverera resultat, både vad gäller kvalitet och produktivitet. Du arbetar på ett systematiskt, metodiskt och pålitligt sätt.

Vi vill även se att du som person har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner och har förmågan att planera och organisera ditt arbete.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


En eller flera jurister

En eller flera jurister

28 mars 2024

Jurist

Jurist

20 mars 2024

Kompetensutvecklare med ansvar för notarieutbildningen

Kompetensutvecklare med ansvar för notarieutbildningen

15 februari 2024