Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Du kommer att arbeta tillsammans med andra överförmyndarhandläggare som servar samtliga fem sydnärke kommuner, Lekeberg, Laxå, Askersund, Hallsberg och Kumla. Vi arbetar gemensamt över kommungränserna, men varje överförmyndarhandläggare har ansvar för sina tilldelade ärenden. Vi har ett arbetssätt som präglas av samarbete med regelbundna teamträffar och samråd. Verksamheten har ett ständigt pågående utvecklingsarbete och två av våra fokusområden är digitalisering och processkartläggning.



ARBETSUPPGIFTER
Som överförmyndarhandläggare kommer du självständigt att utföra arbetsuppgifter som bland annat att utöva tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare, utreda förutsättningarna för ställföreträdarskap, ansöka hos tingsrätten om anordnande och upphörande av godmanskap och förvaltarskap, rekrytera gode män och förvaltare. I uppgiften att utöva tillsyn ingår exempelvis att granska redovisningar, men även att stödja och utbilda gode män och förvaltare i sina uppdrag. Som överförmyndarhandläggare har du ett varierat arbete som innefattar båda sociala, ekonomiska och juridiska aspekter. Du har kontakt med gode män, förvaltare, förmyndare och huvudmän och samverkar med olika aktörer för att följa upp hur ställföreträdare hanterar sina uppdrag, du informerar om verksamheten i olika sammanhang i syfte att sprida kunskap och rekrytera gode män och förvaltare, du granskar ekonomisk redovisning, du företräder överförmyndarkansliet i tingsrätten samt gör utredningar och bedömningar utifrån aktuell lagstiftning.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad ekonom, socionom, jurist eller har motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är önskvärt att du har goda kunskaper i familjerätt, privatekonomi samt att du har erfarenhet av myndighetsutövning.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper som initiativ-, samarbets- och planeringsförmåga samt lyhördhet i kontakter med människor. Du måste ha god datavana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Då tjänsten innebär vissa resor till samarbetskommunerna är B-körkort önskvärt.


ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Intervjuer kommer ske löpande.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har snart 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf administrativ chef Annika Hallberg
019-588130
Personalchef Malin Holm
019-588317
Personalhandläggare Anna Leiding
019588348

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Torget 1
Kumla, 69280

Liknande jobb


30 maj 2024

28 maj 2024

Nämndsekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

Nämndsekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

27 maj 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

21 maj 2024