Överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Helsingborg är skapande och gemenskap, initiativ och engagemang.
Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas.
Här växer både människor och företag.
Helsingborg är staden för dig som vill något.

ARBETSUPPGIFTER
Överförmyndarnämnden handhar de uppgifter som enligt lag ankommer på överförmyndarnämnd, bl a att se till att godmanskap och förvaltarskap anordnas för personer med behov därav, även godmanskap för ensamkommande barn. Vi är tillsynsmyndighet över gode män, förvaltare och förmyndare. Överförmyndarenheten arbetar på uppdrag av den kommunala överförmyndarnämnden.

Överförmyndarenheten finns sedan juni 2012 i trevliga och rymliga lokaler på Stortorget 9. För närvarande är tre handläggare, en receptionist och en överförmyndarchef anställda.

Överförmyndarnämnden har ca 2 000 ärenden registrerade. Ärendena är fördelade på överförmyndarhandläggare med ansvar för samtliga i ärendena förekommande åtgärder. Arbetsuppgifterna består bl a av granskning av årsräkningar, skriftlig och muntlig handläggning, beslutsfattande, diarieföring, expediering m m. Service lämnas dagligen dels via telefon och dels via besök. Kontaktytan består av bl a gode män, förvaltare, förmyndare, huvudmän, anhöriga, socialförvaltningen, vård- och omsorgsförvaltningen, rättsvårdande instanser, banker, privata LSS-bolag m fl.

KVALIFIKATIONER
Området är komplext varför den vi söker måste ha god och lång arbetslivserfarenhet. Vi efterfrågar ekonomisk erfarenhet, gärna i någon form av granskningsarbete, allra helst tidigare erfarenhet av överförmyndarverksamhet.

Du skall vara stresstålig, stabil, självgående, flexibel, effektiv. För övrigt utgår vi ifrån att du har lätt för att lära, är noggrann, van att ha många bollar i luften, är ansvarskännande och har lätt för att uttrycka dig i skrift och tal. Vi har en mycket god stämning vid enheten och söker Dig som kan skapa goda relationer både inom och utom kansliet, kan arbeta både självständigt och i team och har lätt för att kommunicera. Social kompetens, en positiv inställning och ett glatt humör är egenskaper vi värdesätter högt. Krav på utbildning bestående av ekonomisk utbildning minst motsvarande gymnasiekompetens.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Liedholm, chefsjurist
042-104894
Palle Lundberg
042-10 66 00
Cecilia Elmberg
042-10 53 45
Robert Lexeklint
042-10 51 95
Ia Antonsen
042-10 67 63
Jenny Schölin
042-10 67 79
Ingrid Segersten Lindell
042-10 73 21
Sofia Gullberg
042-10 35 11
Kontaktcenterchef Soraya Kabelele-Senya
042-10 53 35
HR-konsult Ulla Persson
042-10 57 87

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad, Stadsledningsförvaltningen Helsingborg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2013-10-01 Tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning.
  • Publicerat: 8 juli 2013

Besöksadress

Järnvägsgatan 14 Helsingborg
None

Postadress

HR-avdelningen
Helsingborg, 25189

Liknande jobb


19 februari 2024

22 januari 2024

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

17 december 2023

Handläggare till överförmyndarnämnden

Handläggare till överförmyndarnämnden

12 december 2023