Pension- och försäkringshandläggare

Pension- och försäkringshandläggare

Arbetsbeskrivning

Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till.

Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra.

Personalkontoret är ett kontor inom Kommunledningsförvaltningen. På uppdrag av Kommunstyrelsen har personalkontoret det samordnade ansvaret för kommunens personal- och lönepolitik, initierar och driver utvecklingsarbete inom personal- och löneområdet samt följer upp hur kommunövergripande beslut hanteras i verksamheten. Andra uppgifter är att ge råd och stöd samt service inom till exempel lön, pension och avtalsförsäkringar. Då en av våra pension- och försäkringshandläggare går i pension söker vi nu en ersättare som har stort intresse för pension- och försäkringsfrågor.

ARBETSUPPGIFTER
Som pensions- och försäkringshandläggare i Bodens kommun handlägger du bland annat tjänstepensioner och ger support i pensions- och försäkringsfrågor som rör medarbetare och förtroendevalda. Tjänsten innebär bland annat administration av ärenden i den kommunala pensionen enligt nuvarande och äldre avtal, samt arbete med våra kollektivavtalade försäkringar hos AFA och KPA Liv.

I tjänsten ingår att:
• Ta fram underlag från vårt nuvarande och tidigare lönesystem samt från arkiv och
personalakter
• Registrera och rapportera i vår pensionsadministratörs system för tjänstepension
• Ta fram prognoser på begäran av medarbetare, ekonomikontor och andra
• Konsultera chefer och medarbetare utifrån kommunens riktlinje för pensioner som innehåller löneväxling, minskad arbetstid med bibehållen tjänstepension, byte av pensionsavtal, direktpension och pensioner till våra förtroendevalda enligt OPF-KL
• Informera och vägleda medarbetare i försäkringsfrågor
• Anordna informationsträffar i pensions- och försäkringsfrågor, samt om vårt
omställningsavtal via Omställningsfonden.
• Informera våra förtroendevalda om deras avtal för pension samt omställning
• Avstämning av pensionsskulder och fakturor

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lägst gymnasial utbildning och några års erfarenhet av pension- och försäkringsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunens avtal inom området samt erfarenhet av lönehandläggning.

Som person bör du ha en god förmåga att hålla dig uppdaterad om vad som händer inom pensionsområdet eftersom arbetet är komplext, föränderligt och självständigt.
Du är strukturerad och har lätt för att ta emot information och omsätta den på ett pedagogiskt sätt. Du har hög integritet och förmåga att skapa förtroende och kontakter. Vi lägger stor vikt vid bemötande och känsla för service.

ÖVRIGT
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan.
Följ oss gärna på Facebook och Instagram

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen.

Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bodens kommun, Personalkontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 september 2020
  • Ansök senast: 27 september 2020

Liknande jobb


31 maj 2024