Pension- och lönespecialist

Pension- och lönespecialist

Arbetsbeskrivning

Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till.

Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra.

Personalavdelningen är en avdelning inom Kommunledningsförvaltningen. På uppdrag av Kommunstyrelsen har personalavdelningen det samordnade ansvaret för kommunens personal- och lönepolitik, initierar och driver utvecklingsarbete inom personal- och löneområdet samt följer upp hur kommunövergripande beslut hanteras i verksamheten. Andra uppgifter är att ge råd och stöd samt service inom till exempel lön, pension och avtalsförsäkringar. Då vår pension- och lönespecialist går till andra utmaningar så söker vi nu en ersättare som har stort intresse för pension- och lönefrågor.

ARBETSUPPGIFTER
Som pension-och lönespecialist i Bodens kommun arbetar du både inom pension och löneområdet men med tyngdpunkten mot lön. Inom båda dessa områden har du kompetenta och duktiga kollegor att arbeta med.

Inom löneområdet ansvarar du för att för ge utbildning och information, upprätta rutiner, mallar och handledningar. Du arbetar med utveckling och förbättringar inom området men är också ett stöd både mot våra våra lönekonsulter och chefer. Arbetet som lönespecialist är både operativt och strategiskt

Inom pensionsområdet handlägger du tjänstepensioner samt ger support i pension- och försäkringsfrågor som rör medarbetare och förtroendevalda. Tjänsten innebär bland annat administration av ärenden i den kommunala pensionen enligt nuvarande och äldre avtal, samt arbete med våra kollektivavtalade försäkringar hos AFA och KPA Liv. Ansvar för utbildning och information, upprätta rutiner, mallar och handledningar.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lägst gymnasial utbildning med flerårig erfarenhet av lönearbete. Meriterande om du har erfarenhet av arbete med pension och försäkringar samt erfarenhet av kommunens avtal inom området.

Som person bör du ha en god förmåga att hålla dig uppdaterad om vad som händer inom lön- och pensionsområdet eftersom arbetet är komplext, föränderligt och självständigt.
Du är strukturerad och har lätt för att ta emot information och omsätta den på ett pedagogiskt sätt. Du har hög integritet och förmåga att skapa förtroende och kontakter. Vi lägger stor vikt vid bemötande och känsla för service.

Då tjänsten är delad inom två områden behöver du som person gilla den omväxlingen som blir men även ha förmågan att ställa om när det behövs. Du är nyfiken och ser möjligheter med nya digitala lösningar.

ÖVRIGT
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan.
Följ oss gärna på Facebook och Instagram

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen.

Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bodens kommun, Personalavdelningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 januari 2021
  • Ansök senast: 14 februari 2021

Liknande jobb


31 oktober 2024

Praktikant inom administration sökes!

Praktikant inom administration sökes!

9 oktober 2024