Personalkonsult

Personalkonsult

Arbetsbeskrivning

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.

Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. I sektor stödfunktioner ingår bland annat ekonomi, personal, administration och digitalisering, kommunikation och samordning samt service. Stödfunktionernas uppdrag är att underlätta och effektivisera för verksamheterna.

Personalenheten är en stödfunktion som stöttar chefer i personalarbetet med både operativa och strategiska personalfrågor. Vi arbetar i en mycket systemintensiv verksamhet. Flera e-tjänster finns exempelvis inom HR området och nya utvecklas och implementeras löpande. Alla som arbetar hos oss hjälps åt med att driva och bidra till utvecklingen av stödsystemen så att de används så effektivt och förenklat som möjligt, i syfte att stödja de kommunala verksamheterna inom personalområdet.

ARBETSUPPGIFTER
Brinner du för HR-frågor och trivs i en bred roll i en mångfacetterad organisation? Är du redo för nya utmaningar och möjligheter samt har gedigen erfarenhet av arbete med HR? Har du fingertoppskänsla för mellanmänskliga relationer och förmåga att balansera strategiskt tänkande med operativt arbete? Då kanske detta är en riktigt bra möjlighet för dig att komma med i vårt härliga team.

Vi söker nu två personalkonsulter som engagerat och nära, vill stödja cheferna i personalarbetet och arbeta med kommuncentrala HR frågor.

Den ena tjänsten är inriktad gentemot sektor utbildning. I den rollen är det nära stödet och samarbetet med cheferna i operativa personalfrågor, kärnan i uppdraget. Strategiska ärenden på sektors- och verksamhetsövergripande nivå inom personalområdet, är också viktiga inslag i arbetet. Arbetsuppgifterna omfattar HR området brett, men rehabilitering, arbetsmiljöärenden, arbetsrätt etc ihop med första linjens chefer inom sektor utbildning, är basen i arbetet.

Den andra tjänsten har huvudfokuset på området hälsa/ohälsa, såväl med strategisk och operativ utgångspunkt. Det hälsofrämjande arbetet, utveckling av arbetsmiljöfrågor och fokus på att sänka sjuktalen, är exempel på viktiga delar i detta uppdrag.

Kommunen arbetar sedan många år med hälsoinspiratörer, vanliga medarbetare som i sin vardag inspirera och möjliggör olika hälsofrämjande arbetsinsatser på sina respektive arbetsplatser. Att samordna hälsoinspiratörernas viktiga arbete, är en del av arbetsinnehållet. En annan central insats är att understödja kommunens triader. Triaden är ett systematiskt och nära samarbete på arbetsplatserna mellan rollerna chef, skyddsombud och hälsoinspiratör, i syfte att tillsammans jobba hälsofrämjande och lägga grunderna för en så god arbetsmiljö som möjligt. En annan stor insats som är under genomförande och som omfattar denna tjänst, är ett pågående kulturstärkande arbete inom sektor socialtjänst, som omfattar alla sektorns chefer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker medarbetare, där vårt krav är högskoleexamen som personalvetare eller högskoleutbildning som arbetsgivaren prövar som motsvarande. Erfarenhet av personaltjänstemannaarbete är ett krav.

Våra chefer behöver ett starkt, förtroendeingivande och nära stöd i HR arbetet. Därför är det viktigt att du i ditt arbete är effektiv, pragmatisk, inlyssnande och gillar att arbeta i en miljö där det händer mycket. Du är stresstålig och har mod och kraft för att klara av att arbeta med många och svåra personalärenden. Du är också flexibel, kan snabbt ställa om till nya förutsättningar. Du har också en god känsla för vad som behöver prioriteras mest från ett verksamhetsperspektiv, i stunder då alla behov inte kan mötas samtidigt.

Det är viktigt att du som person är en lagspelare, men att du också är van vid att arbeta självständigt och har förmågan att driva och slutföra uppdrag på ett strukturerat och systematiskt sätt. Du har också förmåga att samordna och ansvara för att hålla ihop aktiviteter där flera olika aktörer är involverade. Det är också viktigt att du är bekväm med moderna verksamhetsdatasystem och ständigt använder dessa som stöd i att utveckla arbetet ytterligare.

En generellt sett god datamognad, en positiv inställning till digitalisering och ett intresse för utveckling av dessa frågor, är en förutsättning för att kunna fungera väl i denna tjänst.

Du uppskattar att arbeta med nära chefsstöd och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


Avtalsspecialist

Avtalsspecialist

26 april 2024

26 april 2024

HR-generalist

HR-generalist

26 april 2024

HR Business Partner för långsiktigt uppdrag

HR Business Partner för långsiktigt uppdrag

26 april 2024