Personalstrateg

Arbetsbeskrivning

Kustbevakningen är en civil myndighet under justitiedepartementet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi räddar, hjälper och övervakar.

Verksamheten omfattar bland annat miljöräddning, sjöräddning, brottsbekämpning samt tillsyn och kontroll. Genom nationellt och internationellt samarbete verkar myndigheten för en hållbar havsmiljö, ökad säkerhet till sjöss och för att minska gränsöverskridande brottslighet.

Kustbevakningens vision är att vara en kustbevakning i världsklass som inger förtroende. Att arbeta inom Kustbevakningen innebär att dela en gemensam värdegrund där hörnstenarna är helhetssyn, välvilja och engagemang.




ARBETSUPPGIFTER
Kustbevakningen söker en personalstrateg till personal- och ekonomiavdelningen vid Kustbevakningens huvudkontor i Karlskrona. Personal-och ekonomiavdelningen har det övergripande ansvaret inom myndigheten gällande personal, lön, ekonomi, upphandling samt utbildning. Inom personalområdet, HR – delen, ingår strategiskt och samordnande HR-arbete med fokus på personalförsörjning, personalutveckling samt psykosocial arbetsmiljö och hälsa. Inom HR arbetar idag två personalstrateger och vi söker nu en tredje kollega.

Som personalstrateg ansvarar du för att initiera, samordna, driva, utveckla samt följa upp det strategiska och operativa HR-arbetet vid Kustbevakningen. Som personalstrateg förväntas du stödja och stärka chefers förutsättningar till att professionellt och effektivt sköta sitt arbetsgivaruppdrag. Dessutom medverkar du, utifrån ett brett helhets- och arbetsgivarperspektiv, till att chefer och ledningsgrupper bedriver en personalpolitik som är i linje med Kustbakningens vision, verksamhetsidé och värdegrund. Syftet är ett aktivt ledar- och medarbetarskap som bidrar till verksamhetens måluppfyllnad och en hållbar arbetsmiljö.

Arbetet som personalstrateg är mycket varierande. Arbetet kan bestå av utveckling av processer, rutiner, policys, rådgivning samt information. Här ingår även rekrytering, lag- och avtalsfrågor, rehabilitering, ledarskaps- och medarskapsfrågor. Du förväntas också arbeta med rådgivning, samverkan samt i viss mån utbildning till nyckelgrupper inom det psykosociala arbetsmiljöområdet samt inom likabehandling och mångfald. Du kommer att arbeta i nära samverkan gentemot myndighetens organisation av sjösäkerhetsfrågor. Du kommer också att ingå i myndighetens samordningsgrupp för strategiskt personalarbete samt vara kontaktperson mot myndighetens företagshälsovård.


KVALIFIKATIONER
Som sökande har du akademisk examen inom HR-området. Du har flera års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete från offentlig och/eller privat verksamhet. Du bör ha kunskap och erfarenhet av att arbeta med psykosociala arbetsmiljöfrågor. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete med likabehandling och mångfald. Erfarenhet av arbete inom större organisationer är meriterande.

Som person har du lätt att sätta dig in i verksamhetsansvariga chefers perspektiv och förstå deras utmaningar. Du visar intresse för omvärld och helhet, kan sätta in detaljerna och den egna arbetsinsatsen i ett större sammanhang. För att lyckas i ditt arbete och möta behoven ser vi att du behöver vara flexibel och engagerad som person, med en förmåga att se till helheten. Du är lyhörd och kan lätt skifta från ett övergripande och långsiktigt perspektiv till de avgörande detaljerna. Du är en lösningsorienterad person som bidrar med egna idéer och gärna bjuder in till dialog för att förbättra dem ytterligare.

Du är professionell och ansvarstagande med en ödmjuk inställning. Du förstår din roll som arbetsgivarrepresentant och har hög ansvarskänsla, ett etiskt förhållningssätt och god självinsikt.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper. Som en del i urvalsprocessen kommer Personprofilsanalys att genomföras. Vi förutsätter att du har god datorvana samt god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, främst på svenska men också på engelska.

För anställning krävs körkort för personbil, svenskt medborgarskap, godkänt drogtest samt säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen.

Kustbevakningens utlandsuppdrag och internationella insatser ökar. I anställningen ingår skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten.

Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla.

Anställningen är tillsvidareanställning, med sex månaders provanställning.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Offentliga Jobb för samtliga lediga jobb.

Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Bilagor kan inte bifogas ansökan, det blir aktuellt först i ett senare skede av rekryteringen.

Tack för att du skickar din ansökan elektroniskt genom Offentliga Jobb.

Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Karin Christenson, Chef personal- och löneenhete
0455-35 34 73/0701-419761
SACO/SRAT och TULL-KUST kontaktas via Kustbevakn
0455-35 34 00
Chef ekonomi- och upphandlingsenheten Fredrik Svensson
0455-353583/0708-183267
Chef personal- och löneenheten Karin Christenson
0455-35 34 73
Kursansvarig Ola Branje
0455-35 35 24
Karin Christenson, Chef för personalenheten
0455-353473/0701-419761
Utbildningssamordnare Helena Ung Säfström
0455-35 34 12
Enhetschef Karin Christenson
0455-35 34 73

Sammanfattning

Besöksadress

37123 Karlskrona
None

Postadress

Box 536
Karlskrona, 37123

Liknande jobb


3 maj 2024