Personlig handläggare

Arbetsbeskrivning




Referens: x

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Vi söker Personlig handläggare med placering

Lokalt försäkringscenter i Eskilstuna

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning aktivitetsersättning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller med funktionsnedsättning.

När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder som är mellan 19 och 30 år och som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. I dessa situationer kan kunden ha rätt till aktivitetsersättning. Aktivitetsersättning är ett ekonomiskt stöd som gör det möjligt för kunden att under pågående utredning påbörja rehabilitering som kan leda till arbete och egen försörjning. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. Du möter kunderna i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och i förekommande fall skolan.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Camilla Liberg, tfn 010-114 19 75 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Catarina Tunberg, tfn 010-116 28 02(för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Lena Eriksson, tfn 010-113 41 43 Saco-S: Farouk Medina, tfn 010-116 34 69 Seko: Camilla Ersson, tfn 010-113 91 99

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 16 mars 2014 märkt med diarienummer 009287-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.


Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 27 februari 2014

Liknande jobb


23 januari 2023

23 januari 2023

23 januari 2023

23 januari 2023