Personlig handläggare

Arbetsbeskrivning

Vi söker ett flertal Personliga handläggare med placering

Lokalt försäkringscenter Söderort (Globen), City (Alvik), Sundbyberg, Täby, Nacka, Sollentuna och Södertälje

Det kan även bli aktuellt med placering på andra Lokala försäkringscenter i Stockholmsområdet.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning och funktionsnedsättning. I rollen som personlig handläggare kan det även bli aktuellt för dig att arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.

Vi söker dig som

-är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
-samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
-agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
-har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
-kan förstå och analysera komplexa frågor
-har god kommunikativ förmåga
-har datorvana
-har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga

Det är meriterande om du:

-har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
-har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
-har kunskaper om arbetsmarknaden
-har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kommer att användas i denna rekrytering. Vi vill be dig att bevaka din e-post efter sista ansökningsdag.

Om du har frågor:

Chef:Camilla Wiig, LFC Södertälje, 010-114 28 14. HR-specialister: Mia Andersson, 010-116 10 22. ST: Elisabeth Gundén, 010-116 41 79, SACO: Fljorineta Shala, 010-116 10 76, SEKO: Ebrima Dibba, 010-116 91 01.

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 035212-2013 senast den 21 augusti 2013.

Sammanfattning

Liknande jobb


23 januari 2023

23 januari 2023

23 januari 2023

23 januari 2023