Personlig handläggare i Älvsjö

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter enskilda som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Individer har olika behov av stöd och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare är du medarbetare i staten med uppdraget att hjälpa våra försäkrade så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid.

När du arbetar med inriktning på aktivitetsersättning utreder du om individen har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar. Du identifierar också individens behov av insatser och för att aktivt planera och samordna rehabilitering, tillsammans med individen. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av, till exempel Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården samt eventuellt föräldrar och skolan. Du träffar individen via digitala kanaler och i personliga möten.

Du kan läsa mer om aktivitetsersättning på vår webbplats.

När du arbetar med inriktning på sjukersättning utreder du om personen har rätt till sjukersättning genom att göra kvalificerade utredningar. Du ansvarar för kontakter och samarbete med andra som individen kan behöva stöd av exempelvis hälso- och sjukvården och Arbetsförmedlingen. Kontakten med personerna har du främst via telefon. I förekommande fall utreder du också individens möjlighet till att delta i rehabiliterande och samordnade insatser.

Du kan läsa mer om sjukersättning på vår webbplats.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer.

För att arbeta med inriktningen aktivitetsersättning är det även meriterande med kunskaper om olika typer av funktionsnedsättning.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde i maj 2019 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Vi kommer kalla till intervjuer löpande under rekryteringsprocessen och ber dig därför bevaka din e- post.

Kontaktpersoner
Chefer: Kay Berndtsson 010-116 33 13, Bettina Wiberg 010-116 29 96 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Jenny Nilsson 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Nina Borg 010-112 48 02. Saco-S: Vanessa Ebrahim 010-111 26 21, Seko: fseko@forsakringskassan.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 februari 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 15 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 6 februari 2019

Liknande jobb


23 januari 2023

23 januari 2023

23 januari 2023

23 januari 2023