Personlig handläggare Linköping och Motala

Arbetsbeskrivning

Vi söker Personlig handläggare med placering

Lokalt försäkringscenter i Linköping och Motala

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning.

När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.

Vi söker dig som

- har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
- samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
- har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- har god kommunikativ förmåga
- har datorvana
- har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

- har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
- har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
- har kunskaper om arbetsmarknaden
- har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

3 tjänster, tillsvidare heltid, med tillträde enligt ök. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer eventuellt arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Anneli Linder 010-114 02 05 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Eva-Lena Bohlin 076-544 15 30 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Jan Hergils 010-114 42 48 Saco-S: Katarina Stefansson 010-114 42 91 SEKO: Camilla Ersson, e-post: camilla.ersson@forsakringskassan.se

Ansökan
Sista ansökningsdag 11/4 Ansök genom följande länk: http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss/lediga_jobb?rmpage=job&rmjob=5675&rmlang=SE

Sammanfattning

Liknande jobb


23 januari 2023

23 januari 2023

23 januari 2023

23 januari 2023