Placeringskoordinator

Placeringskoordinator

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du arbetar i? Drivs du av utmaningar och ogillar meningen ”det går inte”? Då är du välkommen att söka tjänsten som placeringskoordinator på arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!

Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Vår kärnverksamhet är att ge stöd och insatser så att människor når ett självständigt liv och egen försörjning. Vår förvaltning genomgår en stor förändringsresa där vi nu utvecklas mot en processtyrd organisation med ett processorienterat arbetssätt. I vårt nya arbetssätt vill vi på allvar sätta individens behov i centrum och utforma stöd och insatser utifrån dessa behov, för att individen så snabbt som möjligt ska nå målet om ett självständigt liv och egen försörjning. Att arbeta över gränserna såväl internt som externt ser vi som en självklarhet och vi vill att förvaltningen ska vara en arbetsplats som genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet.

Förvaltningen består av tre processer; Trygga barn i trygga familjer, Egen försörjning och Ett tryggt och hälsosamt liv. Utöver processerna har vi nyligen startat upp Navigatorcenter, som ska fungera som en väg in till förvaltningens samtliga verksamheter. Till stöd för förvaltningen och dess ledning finns en stab bestående av stabschef, nämndsekreterare, utvecklingsledare, projektledare samt SAS (socialt ansvarig samordnare).

Till processen Trygga barn i trygga familjer söker vi nu en placeringskoordinator. Processen är uppdelad i två enheter som sammanlagt består av ca 60 medarbetare och täcker in hela den sociala barn- och ungdomsvården. Tjänsten som placeringskoordinator är nyinrättad och i nuläget tidsbegränsad till ett år, men om den visar positiva resultat kommer den att permanentas. Tjänsten kommer att vara organiserad direkt under processchefen, tillsammans med övriga processövergripande stödfunktioner i form av sakkunnig socionom och socialadministratörer.



ARBETSUPPGIFTER
I rollen som placeringskoordinator ingår att ha ansvar, kontroll och kunskap kring kostnader för placeringar av barn och unga, i syfte att kunna minska dessa kostnader. Följande arbetsuppgifter är exempel på vad som kommer ingå i tjänsten:
• Förhandla dygnskostnader för HVB-placeringar och placeringar i konsulentstödda familjehem.
• Förhandla arvoden och omkostnadsersättningar för familjehem i egen regi.
• Ansvara för framtagande och uppföljning av riktlinjer kring olika ersättningsnivåer kopplat till en placerings svårighetsgrad/komplexitet.
• Ansvara för administration och upprättandet av avtal samt all hantering kring ekonomiska ersättningar med leverantörer och uppdragstagare.
• Detaljkännedom om HVB i vårt ramavtal för att därigenom kunna leverera förslag till handläggare inför placeringar. Kontroll av aktuella HVB inför placeringar, t.ex. gentemot IVO.
• Ansvara för samtliga diskussioner och frågeställningar kopplat till ekonomi, både gentemot leverantörer och uppdragstagare.
• Kontering/granskningsattest av samtliga placeringsfakturor.
• Delta i planering av placeringar för att därigenom kunna planera för kostnader och vara enhetschefer behjälpliga i arbetet med budget och ekonomiska prognoser.
• Verka för att befintliga konsulentstödda familjehem istället övergår till egen regi.

KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs eftergymnasial utbildning, inom t.ex. socialt arbete, ekonomi, samhällsvetenskap, statsvetenskap eller liknande. God kunskap om kommunal ekonomi och ett intresse för ekonomiska frågor är också krav. Kompetens och erfarenhet inom t.ex. familjehemsvård, socialtjänst eller liknande är meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet där framför allt tydlighet, trygghet, struktur och ansvarstagande bedöms vara avgörande egenskaper för att lyckas i rollen.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Sammanfattning

Liknande jobb


Boendesamordnare sökes!

Boendesamordnare sökes!

16 oktober 2023

Planerare till Avlösarservice

Planerare till Avlösarservice

29 juli 2022