Plankoordinator till samhällsbyggnadsförvaltningen

Plankoordinator till samhällsbyggnadsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Inom samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med att förverkliga visionen om framtidens Österåker där en modern stad med en genuin småstadskaraktär möter en levande skärgård och landsbygd. I samklang med att Österåker lockar allt fler invånare, utvecklas kommunens bebyggelse, natur, kust och skärgård, kultur, näringsliv och möjligheter till rekreation på ett hållbart sätt.

Kommunen har en hög ambition vad gäller hållbar samhällsutveckling. Genom medverkan i Sverigeförhandlingen har vi förbundit oss att utveckla nya stadsdelar intill Roslagsbanans stationer samtidigt som Roslagsbanan förlängs in till Stockholms city. Kommunen befinner sig därför i ett intensivt utvecklingsskede och står inför flera stora och spännande stadsbyggnadsprojekt. Vi arbetar med allt från planering av helt nya  stadsdelar till bostäder, skolor, förbättrade kommunikationer etc. Förvaltningen söker nu en vikarierande plankoordinator som kan hjälpa till att administrera våra planprojekt genom planprocessens olika faser under tiden vår ordinarie plankoordinator är föräldraledig.

Ditt nya jobb


Inom samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar drygt 100 personer för att utveckla en levande och trygg kommun för alla. Åkersberga är en expansiv del av Stockholmsregionen med en befolkningsutveckling över genomsnittet. Du kommer att tillhöra stadsbyggnadsavdelningens planenhet som idag består av  planarkitekter, plankoordinator samt registrator som ansvarar för kommunens programarbete, detaljplaneläggning samt planbesked. Vi arbetar i projektform och du kommer att fungera som administrativt stöd under planarbetet i samarbete med andra kollegor inom samhällsbyggnadsförvaltningen och kommunorganisationen men också ha kontakt med fastighetsägare, förtroendevalda, allmänheten och andra aktörer i branschen.

Du kommer att ansvara för administrativa delar inom planprocessen, vara administrativt stöd vid beredningen av ärenden inför politiska beslut, hantera  och upprätta dokument, mallar och rutiner, uppdatera förvaltningens projektmodell, bistå vid utveckling av digital teknik kopplat till projekthantering, handha vissa ekonomifrågor samt hjälpa till med allt ifrån mötesanteckningar, div. projektadministration till uppdatering av hemsida.

Du blir en del av ett härligt kreativt och sammansvetsat gäng där vi utvecklas tillsammans och skapar god gemenskap med målet att bidra till service och en långsiktigt hållbar utveckling för kommunens bästa.

Din profil

Vi söker dig som är plankoordinator, stadsbyggnadskoordinator, projektadminstratör eller motsvarande. Du har minst avklarad gymnasieutbildning, gärna utbildad stadsbyggnadskoordinator eller annan relevant högskoleutbildning. Vidare har du minst tre års aktuell erfarenhet av arbete som plankoordinator/stadsbyggnadskoordinator, projektadministratör med motsvarande roll, gärna inom kommun eller annan myndighet.

Du är en van användare av de vanliga Adobe- och Microsoft Office-paketen och datoriserade stödsystem, som till exempel ekonomi- och databasprogram. Vi ser gärna att du har flerårig dokumenterad yrkeserfarenhet av administrativt projektarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av att jobba med planprocessen/stadsbyggnadsprocesser eller liknande samt erfarenhet av att samordna, koordinera och stödja chefer och projektledare på olika nivåer inom en avdelning, förvaltning, kommun eller myndighet inom samhällsbyggnadsbranschen. Även erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation, registratoruppgifter, projektverktyg och viss projektekonomi är meriterande.

Som person är du strukturerad och du tar dig gärna an arbetsuppgifter av skiftande karaktär. Du är flexibel, tar egna initiativ och har förmågan att planera och leverera resultat i god tid och av god kvalitet. Vidare är du noggrann och har ordningssinne samt ett stort engagemang för att planera, koordinera, samordna och skapa effektiva rutiner. Du tar eget ansvar och organiserar arbete på ett effektivt sätt.

Du trivs med och stimuleras av att få blanda självständigt arbete med arbete i grupp. Att ha ett bra samarbete med andra och ge god service är en självklarhet för dig och en viktig del av ditt arbete. Du är kommunikativ och uttrycker dig väl i tal och skrift. Vi lägger även stor vikt vid din personliga lämplighet.

Anställningens omfattning

Heltid

Anställningsform

Föräldravikariat 1 år, eventuellt med möjlighet till förlängning.

Tillträde

Enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

2022-09-30

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på hemsidan.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 september 2022
  • Ansök senast: 30 september 2022

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Platsansvarig till hemtjänst i Stockholm

Platsansvarig till hemtjänst i Stockholm

5 juni 2024

Order och planering

Order och planering

21 maj 2024