Portföljsamordnare IT-projekt

Arbetsbeskrivning

Stockholms Stad
Stadsledningskontoret
IT avdelningen

Stockholms stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Stockholm kommer att växa till en miljonstad till år 2030. Det ställer höga krav på oss som arbetar i Stockholms stad att bli ännu bättre. Därför behöver vi dig som vill utveckla verksamheten för stockholmarna och ett Stockholm i världsklass. Stockholms stad erbjuder spännande och utmanande arbeten med ett öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.

Stockholms stads it-verksamheter omsätter årligen drygt en miljard kronor. En stor del av it-budgeten hanteras decentraliserat inom stadens verksamheter. Vi har en mycket hög outsourcinggrad och över 80% av it-kostnaden består av ersättning till externa leverantörer.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. It-avdelningen vid stadsledningskontoret leds av it-direktören och har 26 medarbetare fördelat över två enheter. Vårt ansvar är att svara för den strategiska ledningen och styrningen av stadens it-verksamhet. Vi ansvarar för strategidokument, riktlinjer och större avtal inom it-området, samt för förvaltning av central it-infrastruktur och vissa gemensamma verksamhetssystem. Vårt arbete är i hög grad beställarorienterat och det är av vikt för oss att uppfattas som tydliga beställare med ett professionellt agerande och med ett tydligt avstamp i stadens vision och verksamhetens behov. Vi strävar efter att ligga i framkant med en it-miljö i världsklass.

Vi erbjuder en arbetsplats där vi ställer höga krav på varandra och där vi strävar efter att nå de mål som satts. Du kommer få en nyckelroll i både vår organisation och i stadens verksamhetsutveckling. I din nya roll kommer du att bidra med att utveckla en av Sveriges viktigaste och största it-miljöer.
1 plats(er).Vi söker en portföljsamordnare som kan ansvara för att driva vår process för finansiering och uppföljning av projekt för verksamhetsutveckling med hjälp av it.

Rollen ingår i vårt projektkontor för digital förnyelse och portföljsamordnaren har en nyckelroll i att hantera projektansökningar, organisera arbete med bedömning av ansökningar och skriva fram underlag för finansieringsbeslut. Portföljsamordnaren är kontaktperson mot ansökande verksamheter, hjälper dem i ansökningsprocessen och ser till att ärenden går framåt i bedömningsprocessen. I arbetet ingår därefter också att följa projektet och att sammanställa löpande rapportering om projektportföljens status till det beslutande utvecklingsrådet, som leds av biträdande stadsdirektören.

Som portföljsamorndare arbetar du tillsammans med projektcoacher som ger ett mera direkt stöd till ansökande verksamheter, och andra personer inom it-avdelningen som arbetar med arkitektur och verksamhetsutveckling. I arbetsuppgifterna ingår också att delta i förädling av ansökningsprocess och projektstyrningsmodeller inom stadens it-verksamhet.

Tjänsten är placerad inom enheten för verksamhetsutveckling och leverantörsstyrning och du rapporterar till bitrande avdelningschef vid Stockholms stads it-avdelning.
Vi tror att du har en relevant akademisk examen och ett genuint intresse för it och dess betydelse för utvecklingen i samhället. Det är viktigt för oss att du delar vårt samhällsengagemang och har ett intresse för en politiskt styrd verksamhet.

I dina tidigare arbeten har du arbetat med att driva projekt- eller program under ett par år exempelvis inom verksamhetsutveckling och/eller processutveckling. Har du erfarenhet från programstyrning och/eller projektstyrning är det meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet från offentlig förvaltning och en förståelse för offentlig sektors villkor.

Du har god förmåga att uttrycka dig tydligt och korrekt på svenska i tal och skrift och gör det gärna. Engelska läser och förstår du obehindrat.

För att trivas i rollen gillar du att fungera som nav i det nyetablerade projektkontoret. Det kommer att ställa krav på dig att hantera kontakt med förträdare för många projekt samtidigt och förutsätter att du har förmågan att se helhetsperspektivet. Kontakt med och service till företrädare för många olika verksamheter är en stor del uppgiften och du gillar den sociala delen av jobbet, samtidigt som du lägger stor vikt vid struktur och detaljer.
Löneform: Månadslön.
Anställningsform: Tillsvidare.
Varaktighet: Tillsvidare.
Arbetstid: Dagtid.
För denna tjänst samarbetar vi med Mercuri Urval. Mercuri kontaktar kandidater löpande och återkommer till dig med en återkoppling på din ansökan.

Stadens policy är att annonsering och kandidatsök/urval enbart görs baserat på befintliga ramavtal, i detta fall Mercuri Urval och ProMedia. Vi undanber oss erbjudanden om ytterligare rekryteringsstöd.

För mer information om tjänsten, tag kontakt med:
Rekryteringsansvarig Mercuri Urval Melissa Söderberg,08-506 450 26



Tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Sammanfattning

Postadress

Stadsledningskontoret
-, -

Liknande jobb


26 april 2024

Solution Delivery Lead

26 april 2024

Product Owner, Online Services

26 april 2024

Product Owner

26 april 2024