Praktikförmedling Arbetsmarknadsenheten

Arbetsbeskrivning

Stöd och styrningsförvaltningen arbetar med att effektivisera verksamheten för att frigöra medel till kärnverksamheterna i de övriga förvaltningarna. Förvaltningen arbetar med en hög grad av samordning och standardisering för att säkerställa helhetssyn, effektivitet och kvalitet. En annan mycket viktig del av verksamheten är att utveckla och förvalta kommunens gemensamma processer och arbetssätt.

 

 

Arbetsmarknadsenheten har de senaste åren vuxit och är idag en enhet där ett stort antal projekt och verksamheter bedrivs med syfte att få arbetslösa tillbaka i jobb eller studier. Som ett led i detta söker vi en ny medarebatre för att stärka verksamheten.

Arbetsuppgifter
Du kommer vara ansvarig för kommunens praktikförmedling där Arbetsmarknadsenheten har ett tydligt uppdrag i att ta emot och förmedla externa praktikförfrågningar in i den kommuala organisationen. I det arbetet ska även en praktikdatabas skapas där det blir ditt ansvar att hålla den "levande". Extern aktör kommer vara ansvarig för uppföljning men AME ska verka stödjande mot de enheter som tar emot.

Ansvaret för kommunens Feriejobb ligger idag på en Sektionschef. Du kommer under 2017 ta över ansvaret för feriejobben med stöd från den som idag har ansvaret. I uppdraget ingår det att samla in platser inom både kommunal förvaltning och bland föreningar, informera om villkor rörande lön, arbetsmiljöansvar samt vara ansvarig för att ekonomiska underlag lämnas in i tid.

AME är ansvariga för att rekvirera anställningsstöd och annordnarbidrag från Arbetsförmedlingen, det blir din uppgift att rekvirera statliga medel.

På enheten arbetar idag två personer med adminstrativa uppgifter, du kommer, tillsammans med närmsta chef ha ansvaret att handleda dem i deras arbetsuppgifter.

I ditt arbete kommer det ställas krav på att du har lätt för att kommunicera och kan ta nödvändiga kontakter för att lösa dina arbetuppgifter, har ett intresse att utveckla de arbetsuppgifter du ansvarar för, kan arbeta under högt tempo och samtidigt ha en tillmötesgående och hjälpsam attityd. Då tjänsten innehåller flera olika delar är det viktigt att du är flexibel och intresserad av att lära dig nya saker.

Kvalifikationer
Akademisk examen med samhälls- eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning/arbetserfarenhet som bedöms likvärdig.
Kunskap inom:
Arbetsrätt, den enskildes rättigheter och skyldigheter.
Etik och kvalitet
Förvaltning och politiska system
Samhällsekonomi
Organisationsteori för offentlig sektor

Dina personliga egenskaper
Strukturerad
Kommunikativ
Kontaktskapande
Serviceminded
Självgående
Flexibel
Noggrann 

Önskvärd kompetens
Kunskap/Erfarenhet av lönehanteringssystem
Erfarenhet av att handleda medarbetare 

Eftersom vi tycker att mångfald är viktigt för att utveckla vår verksmahet, så vill vi att såväl män som kvinnor, ung som äldre och personer från olika länder söker sig till Arbetsmarknadsenheten.

Urval
I urvalsprocessen använder sig Arbetsmarknadsenheten av Thomas Person Profile Analys (PPA) samt Thomas General Intelligence Assessment (GIA).
Urval sker löpande.

Anställningsvillkor
Visstidsanställning, fr o m omgående under 12 månader.

Kontaktperson
Enhetschef Tommy Berglund 0240 - 56 54 61

Facklig kontaktperson
Vision 0240- 86 000

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 2017-01-12. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun Ludvika
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • visstidsanställning Heltid
  • Publicerat: 20 januari 2017

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


Handledare

2 april 2024

1 april 2024