Process Manager till Service Desk, Scania IT

Arbetsbeskrivning

Scania IT servar Scaniakoncernen med systemutveckling, IT-drift och infrastruktur. Vårt uppdrag är att förse Scanias globala affärsverksamhet med innovativa och robusta IT-lösningar. Scania IT har ca 900 anställda och finns representerat i Sverige, Holland, Frankrike, Belgien, Latinamerika och Indien.

Process Manager till Service Desk, Scania IT

Till gruppen Service Request söker vi nu Process Manager.

Service Request tillhör sektionen Service Desk på Scania IT. Gruppen består idag av 8 medarbetare och inom sektionen är vi idag ca 60 anställda och konsulter som jobbar med den dagliga supporten av Scanias IT produkter och tjänster till alla våra bolag inom Scania-koncernen. Gruppen ansvarar för administration av orderhantering gällande hård-/mjukvara för datorer och printrar samt inom flödet för utbyte av datorerna. Gruppen ansvarar också för att säkerställa innehållet i beställningsverktyget OrderIT och hanterar administrationen i dess katalog. Ett av våra strategiska mål är att effektivisera administrationen genom att automatisera orderflödena samt att erbjuda ett bra verktyg för att användarna ska kunna göra beställningar själva.

Vi söker nu en person som ska axla rollen som Process Manager för en av våra huvudprocesser Request Fulfilment och dess verktyg. Till processen ingår ansvaret för att ha ett verktyg för våra användare att kunna beställa IT relaterade produkter och tjänster. Ditt fokus kommer att skifta mellan rollen som process manager samt som " förvaltningsledare" för beställningsverktyget OrderIT. Du kommer att samverka tvärfunktionellt och globalt inom Scania IT både gällande vad som ska fungera i verktyget men även för att ha ett effektivt och fungerande flöde i processen. Processerna genomgår ständig utveckling och vi har nu nya utmaningar med att vidareutveckla våra processer och verktygsstöd i samarbete med Volkswagen. Dina kunder är slutanvändare, tjänstansvariga och dina kollegor som arbetar i systemet och processen.

Dina huvudsakliga arbetsområden kommer att vara:
.Ansvarig (kravställare) mot förvaltningsgruppen/-forum som agerar på uppdrag av systemägaren/ processägaren.
.Förbereda, prioritera och planera genomförandet av Change Requests och att arbeta för att göra systemet stabilt, tillförlitligt och användarvänligt.
.Sätta mål, strategier och förvaltningsplan för att leda tvärfunktionellt förbättringsarbete för systemet och processen.
.Ansvarig för Request Fulfilment process, vilket innebär att ständigt se över och effektivisera flödena som ligger under denna process.
.Driva förbättringsarbetet kring våra stödverktyg, tjänster, process och flöden.
Din vardag kommer att vara fylld av operativa frågeställningar i syfte att coacha kunderna, tjänsteansvariga samt kollegor. Du planera och leder styrgrupper för både systemet och processen på en global nivå.

Under de kommande året kommer vi byta ut OrderIT mot ett nytt beställningsverktyg, vilket innebär att i din roll kommer ett stort fokus ligga på kravställning på det nya systemet som ska stödja samtliga flöden inom Request Fulfilment processen och att vi sedan kan stänga ned dagens beställningsverktyg.

Din profil .Du har en högskoleutbildning som grund alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet.
.Har goda kunskaper kring ITIL och dess strukturer samtjobbat med effektivisera flöden.
.Du har jobbat med kravställning vid systemimplementationer. Dessa uppgifter har du troligtvis arbetat med mellan 2-5 år.
.Då du kommer ha mycket kontakt med användarna på Scania, som är ett globalt företag, så kräver det mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift, samt flytande svenska
.Som person är du positiv, utåtriktad, driven, resultatinriktad och en utpräglad lagspelare. Du har en positiv inställning och ser möjligheter där andra ser hinder. Du är intresserad av människor och har lätt för att bygga relationer.
.En förutsättning att lyckas här är att du har kunden i fokus, kan se förbättringsmöjligheter, är prestigelös samt har en god kommunikativ och social förmåga.

Vi erbjuder
Som anställd på Scania erbjuder vi förutom karriär- och utvecklingsmöjligheter andra förmåner som exempelvis personalbil, resultatbonus, tjänstepension, flexibel arbetstid, lunch till reducerat pris och mycket mer. Bor du i Stockholm erbjuder vi direktbuss mellan Stockholm och Södertälje med Scania Jobexpress.

Ytterligare information
Kontakta Mikael Tammi (Scania Rekryteringscenter), 08-553 711 74 eller Robert Nägling (Gruppchef), 08-553 700 60.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania IT
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 15 november 2016

Besöksadress

Nyköpingsvägen 41
None

Postadress

None
SÖDERTÄLJE, 15127

Liknande jobb


26 april 2024

26 april 2024

Embedded Software Developer

Embedded Software Developer

26 april 2024

Tekniskt sakkunniga inom ILS

Tekniskt sakkunniga inom ILS

22 april 2024