Produkt-, och Processägare - IT-drift & Infrastruktur, Ystad

Produkt-, och Processägare - IT-drift & Infrastruktur, Ystad

Arbetsbeskrivning

Brinner du för IT, förändringsprojekt samt att skapa och implementera processer som leder till reella förbättringar? Vill du arbeta i en omväxlande roll där du växlar mellan att vara kravställare mot våra underleverantörer och att själv agera specialisten som stöttar såväl vår interna supportpersonal som övriga organisationen? Vill du dessutom arbeta på en bank som har valt att vara helt fristående, återinvesterar sin vinst i verksamheten och själv styr över sitt eget öde? Sök då tjänsten som Produkt,- och Processägare för IT-drift och Infrastruktur på Sparbanken Syd med placering i Ystad.

Om tjänsten
Som produkt- och processägare för IT-drift är du ansvarig för utveckling, upphandling och drift av bankens infrastruktur för IT, kommunikation och telefoni. Du samarbetar med bankens underleverantörer och övriga produkt- och processägare för att säkerställa att drift och underhåll av bankens processer, tjänster, produkter och system tillgodoser bankens behov på säkerhet, tillgänglighet, kostnader och regelefterlevnad.


Dina arbetsuppgifter i huvudsak
- Processägare för arbetsområdets relevanta processer och systemägare för infrastruktur.
- Bevaka och kontrollera att organisationen följer bestämmelser och regelverk och att interna styrdokument är uppdaterade och korrekta.
- Medverka i intern och extern revision för relevanta processer och tjänster, tolka och förklara revisionsobservationer för intern organisation samt följa upp anmärkningar och medverka för att åtgärda observationer.
- Budgetansvar: planera och följa upp driftskostnader av system och infrastruktur.
- Prioritera utvecklingsbehov och säkerställa utveckling för området samt agera projektledare för utvalda projekt.
- Kontinuerligt kontrollera och följa upp leverantörer, utlokaliserad verksamhet och SLA:er inom området för relevanta system och infrastruktur.
- Bidra i bankens arbete med informationssäkerhet och dataskydd, bl.a. rörande bankens behandling av personuppgifter, i samverkan med bankens kontrollfunktioner.
- Delta i externa samverkanforum med leverantörer och partners och säkerställ långsiktiga och strategiska samarbeten.
- Agera 3rd line support i IT-frågor, samt vara expert och rådgivare för intern IT organisation.
- Bevaka och rapportera IKT-risker och incidenter för organisationen så som phishing, typosquatting, kortkapningar mm.


Vem är du?
Du har troligen en utbildning på högskolenivå eller motsvarande inom IT eller liknande och minst 10 års erfarenhet av IT-drift och Outsourcing. Du har också djup förståelse för kund- och produktprocesser.
Leverantörsstyrning, leverantörsförhandling och ekonomisk uppföljning är något du jobbat med tidigare och du är också van vid att driva förändringsprojekt inom IT. Har du erfarenhet av bankregelverk och processer samt informationssäkerhet och dataskydd är det meriterande.

Lika viktigt som dina formella kunskaper och erfarenheter är din personlighet. Som person är du driven samt innovativ och har förmågan att implementera förbättringar, nya lösningar och arbetssätt. Vidare är du en duktig problemlösare som har förmågan att lösa såväl tekniska som organisatoriska problem, internt eller hos partners. Du har förmågan att göra det komplexa begripligt, du kan förklara komplicerade problem på ett pedagogiskt sätt både för kollegor och ledning. Vidare är du bra på att strukturera, leda och fördela arbetsuppgifter, både i linje och i projekt. Dina tidigare kollegor beskriver dig som en prestigelös och serviceinriktad person som ibland vågar utmana gällande normer, leverantörer, arbetssätt, chefer och experter på ett positivt och konstruktivt sätt i syfte att förbättra verksamheten.




Om verksamheten
Sparbanken Syd är landets äldsta och Sveriges enda helt självständiga sparbank. Istället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vårt syfte är att hjälpa kunder att förverkliga goda idéer så att vi tillsammans bidrar till en hållbar samhällsutveckling.

Vi vill inspirera och coacha människor till en god Ekonomihälsa, ett förhållningssätt till ekonomi som är bra för personen, plånboken och planeten. Vi gör det genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Idag är vi 160 medarbetare på nio fysiska och ett digitalt kontor. Vårt huvudkontor finns i Ystad.

ANSÖKAN: Intervjuer genomförs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan snarast.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Noren

Anna Tannerfalk
040-6433937
Anna Tannerfalk

Peder Bjursten
073-944 54 60
Marie Engdahl
0721-880213
Marie Norén
072-0742012
Disa Fanto Börjesson
040-6433936
Peder Bjursten
+46 73 944 54 60
Disa Fanto Börjesson

Disa Fanto Börjesson
0766-775336

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Poolia Malmö AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 augusti 2021
  • Ansök senast: 5 september 2021

Besöksadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
None

Postadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
Stockholm, 10124

Liknande jobb


7 maj 2024

Service Manager

Service Manager

7 maj 2024

Interim IT-Chef

Interim IT-Chef

6 maj 2024