Produktägare Balanseringsplattformar till Svenska kraftnät

Produktägare Balanseringsplattformar till Svenska kraftnät

Arbetsbeskrivning

Som Produktägare Balanseringsplattformar på Svenska kraftnät erbjuds du en mycket spännande roll i kärnan av energiomställningen i Sverige. Du blir en viktig del i en av Sveriges mest samhällskritiska verksamheter.

Balanseringen av det nordiska kraftsystemet blir alltmer utmanande till följd av ökad marknadsintegration, nya regelverk och andel förnyelsebar elproduktion i kraftsystemet. Detta kräver en väsentligt ökad grad automatisering i balanseringen, och moderna IT-stöd för handel, planering, prognostisering och styrning.

Svenska kraftnät söker nu två produktägare för produkter inom balansering och elmarknad. Exempel på produktområden är prognoser och automatisering av HVDC.

Om tjänsten
Du kommer att tillhöra enhet Digitalt Elmarknadsstöd som ansvarar för verksamhetsnära utveckling och förvaltning av besluts- och IT-stöd kopplat till elmarknad och balansering.

Tjänsten är placerad i Sundbyberg. Kortare resor, främst till Oslo, 1-2 gånger per månad kan förekomma.

Dina arbetsuppgifter
Rollen som produktägare innebär att du fångar upp krav och beroenden i verksamheten samt lokala IT-tekniska förutsättningar. Du deltar aktivt i utvecklingsteamet med att prioritera backlog och förfina högnivåkrav för att stödja teamet att leverera värde för verksamheten.

De flesta av produkterna utvecklas i det med Statnett gemensamma dotterbolaget Fifty, där vi arbetar enligt SAFe och produktägaren då går in i rollen som Product Owner i ett utvecklingsteam.

Produktägaren är också sammanhållande för de aktiviteter som behöver drivas internt på Svenska kraftnät kopplat till utveckling och förvaltning av produkterna, t.ex. i form av förändringsledning och harmoniseringsinitiativ.

I rollen som produktägare kommer du att bygga en bred kunskap om såväl kraftsystemet som IT-lösningar i framkant. Du kommer att samarbeta med experter både internt på Svenska kraftnät, hos andra TSO:er och leverantörer. Du får bidra praktiskt till energiomställningen genom att möjliggöra en tillförlitlig elleverans i ett förnybart elsystem.

Din bakgrund
Skallkrav:

• Teknisk högskoleexamen eller motsvarande utbildning/erfarenhet förvärvad på annat sätt som myndigheten anser relevant.
• Minst tre års arbetslivserfarenhet av produktägarroll eller annan ledarroll inom verksamhetsnära IT-utveckling.
• Erfarenhet av behovsinsamling.
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska.

Vi ser gärna att du också har kunskap om kraftsystemet, elmarknad eller balansering och/eller kunskap om maskininlärning och prediktiva modeller. Om du även har erfarenhet av projektledning, processarbete eller förändringsledning; gärna från stora agila organisationer som exempelvis arbetar enligt SAFe, är det meriterande.

Dina personliga egenskaper
Vi söker relationsbyggare som har förmåga att hantera olika typer av människor, bygga tillit och förtroende. Du är kommunikativ och samarbetsorienterad, samtidigt som du behöver arbeta målinriktat med egen initiativkraft, se helheten och kunna prioritera utifrån den samlade bilden.

Våra bästa kandidater har ett stort intresse för verksamhetens behov av IT- och beslutsstöd på kort och lång sikt, och har en tät dialog med användare och verksamhetsarkitekter för att driva och leda utveckling så att verksamhetsprocesserna stöds på bästa sätt. Affärsmässighet och fokus på verksamhetsnytta är centralt, då prioritering av behov är en del av rollen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
kontakta gärna rekryterande chef Marie Sandahl, tel. nr. 010 475 84 43 alternativt HR-partner Eva Häger, tel. nr. 010-475 97 53. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 16 januari.

 


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2021
  • Ansök senast: 16 januari 2022

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


29 september 2023

Change manager IT-avdelningen, Stockholm

Change manager IT-avdelningen, Stockholm

28 september 2023

27 september 2023

27 september 2023