Produktägare för SJs planeringssystem IVU

Produktägare för SJs planeringssystem IVU

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med på en spännande resa? Gillar du att ta ett stort eget ansvar, att hålla ihop utvecklingen av en produkt tillsammans med ett dedikerat team och driva ett utvecklingsarbete tillsammans med andra koncernfunktioner? Om det låter intressant, så är detta ett jobb för dig!

SJ står inför en mängd spännande möjligheter och utmaningar de kommande åren. Just nu är vi i en förändrings- och expansionsfas och vi växer med allt fler affärsetableringar både i och utanför Sverige. Digital innovation står högt på agendan och kräver ett tätt samarbete inom koncernen. Vi vässar nu vår kompetens och arbetssätt så att SJ på ett snabbt sätt kan anpassa sig utifrån dagens och framtida behov.

Vi söker nu en produktägare för SJs planeringsverktyg IVU. Rollen kommer att vara placerad inom division Trafik och Service, men ansvarar för produkten inom hela koncernen och kommer arbeta tillsammans med övriga koncernfunktioner. Som produktägare har du ansvar för SJs samlade utvecklingsbehov i planeringssystemet och säkerställer att det utvecklas på ett sätt som skapar mest värde för oss. Du kommer också att bidra i arbetet med lösningsförslag samt presentera produkten i relevanta forum. Tillsammans med det tvärfunktionella teamet säkerställer ni leverans av aktiviteter för hela koncernen.

Om dig

För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du har ett par års erfarenhet av att leda andra, få dem att växa och du vet vad som krävs för att maximera värdet av leveransen.

Några av dina ansvarsområden framåt blir:

Vara verksamhetens röst för utveckling och förvaltning av IVU inom tågplaneprocessens samtliga ingående delar

Ansvara för produktens vision, mål, roadmap och backlog i syfte att snabbast möjligt stabilisera IVU och produktionen samt därefter tillse att systemet och verksamhetens behov utvecklas gemensamt.

Förbereda prioriteringsbeslut samt godkänna och acceptera slutgiltig lösning av utveckling och förändringar i systemet.

Bryta ner affärsmål och krav på realiserbara leveranser

Samla in feedback från användare och intressenter och löpande utvärdera produkten Medverka i budgetprocessen och ta fram estimat för produkten.

Fungera som ambassadör för produkten internt och externt och vara primära kontakten för frågor som rör produkten.

Rollen kommer att ingå i Trafik- och Service ledningsgrupp, men i befattningen representerar du även SJs dotterbolag och övriga affärsområden.

Kommunicera och samarbeta med intressenter internt och externt. De interna är berörda affärsområden, dotterbolag, divisioner och stödfunktioner som arbetar med IVU. De externa kontakterna består bland annat i att samverka med nationella samt internationella leverantörer och parter, (t ex Trafikverket och andra operatörer som använder IVU).

Vi värdesätter dina kunskaper och erfarenheter av agila metoder och vi ser gärna att du har högskoleutbildning samt några års arbetslivserfarenhet av likande arbetsuppgifter. Vi ser gärna att du har god erfarenhet av produktionsplanering och erfarenhet av att analysera behov och bedöma affärs- och verksamhetsnytta.

Då vårt koncernspråk är svenska och vi arbetar med internationella partners och leverantörer är det viktigt att du talar och skriver svenska och engelska obehindrat. Tyska är meriterande för tjänsten.

Som person är du kreativ, driven och nyfiken. Du är en god kommunikatör, relationsbyggare och har ett coachande ledarskap. Du är lyhörd, öppen och transparent. Du är pålitlig, ansvarstagande och prestigelös.

Vi förutsätter att du är en person som har ett strategiskt tänk och en förmåga att se mönster i komplexa samband. Vidare har du en god förmåga att snabbt sätta dig in SJs affär, olika verksamheter samt förstå våra medarbetares/intressenters olika behov.

Det händer mycket hos oss och det är viktigt att du trivs med att arbeta i en föränderlig miljö. Du är van att ta initiativ, är proaktiv och tycker om att komma med idéer till förbättring.

Våra värdeord Pålitlighet, Enkelt, Mänskligt, Härligt är viktiga för oss och finns med oss på vår förändringsresa. De beskriver hur vi vill uppfattas av våra kunder och hur vi fungerar tillsammans.

Tjänsten har valfri är placering på något av SJs verksamhetsorter. Resor är nödvändiga och sker främst till på SJs huvudkontor i

Stockholm, men även till SJs övriga verksamhetsorter inom Sverige och Norge. Vi ses gärna på kontoret men värnar om balansen mellan arbete och fritid och du har stor flexibilitet att arbeta hemifrån.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Experis. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Salle Nilsson, 072-14 88 180. Ansökan sker via vår hemsida.

Urval sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.

SJ vet att mångfald ger fler perspektiv och ökar SJs konkurrenskraft. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrunder som vill vara med och bidra till ett inkluderande arbetsklimat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringsadministrationen SJ

Teija Korhonen, Gruppchef
010-751 5670
Bitte Tomasson
010-751 8110
Carola Hillberg, Gruppchef
010-751 5305
Gun Wiik, Gruppchef
010-751 6574
Ulf Andersson, Gruppchef
010-751 6586
Bengt Mörk, Gruppchef
010-751 8117
Lena Radeberg, Gruppchef
010-751 6138
Om du har frågor om ansökningsverktyget vänligen kontakta Charlotta Källgren, HR admin
010-751 5561
Anders Berggren, Gruppchef
010-751 6177

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJ AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 september 2022
  • Ansök senast: 20 oktober 2022

Besöksadress

Vasagatan 10
None

Postadress

Centralplan 19
Stockholm, 10550

Liknande jobb


4 juni 2024

End-User Device Engineer

End-User Device Engineer

3 juni 2024

3 juni 2024