Produktägare i digitaliseringen av Regeringskansliets kärnprocesser

Produktägare i digitaliseringen av Regeringskansliets kärnprocesser

Arbetsbeskrivning

Programmet för digitalisering av kärnprocesserna, Statsrådsberedningen
Vill du vara med och forma Regeringskansliets digitala arbetssätt? Har du ett stort intresse för verksamhetsdriven utveckling och erfarenhet av att utveckla verksamhetsprocesser med stöd av digitala verktyg? Trivs du i en roll med många kontaktytor? Vi erbjuder rätt person en spännande roll i ett myndighetsövergripande arbete.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Programmet för digitalisering av kärnprocesserna driver och samordnar utvecklingen av kärnverksamhetens arbetsformer med stöd av digitala verktyg. Utvecklingsarbetet involverar många, både i departementen och i Förvaltningsavdelningen och bedrivs på uppdrag av förvaltningschefen i samråd med rättschefen i Statsrådsberedningen. Programmet är organisatoriskt placerat i Statsrådsberedningen.

Som handläggare för programmet är du med och driver utvecklingsarbetet framåt i enlighet med den fastställda inriktningen för utvecklingen.

Fokus för ditt arbete är att i rollen som produktägare planera och prioritera leveranser i team som arbetar med vidareutveckling och vidmakthållande av Regeringskansliets digitala arbetssätt. Du driver och samordnar arbetet i teamet. Vidare representerar du kärnverksamhetens behov och konkretiserar och levandegör behoven med hjälp av t.ex. beskrivningar som processkisser och användningsfall. Du faciliterar dialoger om lösningar för utveckling av det digitala arbetssättet, är bollplank i vägvalsfrågor och säkerställer kvalitén i leveranser. Dina arbetsuppgifter inkluderar även att utreda, förankra och kommunicera verksamhetsmässiga frågeställningar som uppkommer i utvecklingsarbetet och att löpande stämma av innebörden av lösningar och leveranser. Vidare har du dialog med och vid behov utbildar verksamhetsföreträdare. 

Arbetsuppgifternas fokus och innehåll kan komma att variera över tid.

Du kommer arbeta i utvecklings- och förvaltningsteam men också nära programchefen och övriga medarbetare i Programmet för digitalisering av kärnprocesserna. Arbetet innebär många kontaktytor med berörda både i Statsrådsberedningen, i departementen och i Förvaltningsavdelningen.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom relevant område, tex juridik, statsvetenskap, ekonomi, eller data- och systemvetenskap, alternativt motsvarande kunskap, förvärvad på annat sätt, som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Utbildning inom projektledning, produktägarskap, processutveckling och förvaltningsledning är meriterande. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning och av att handlägga komplexa ärenden. Du behöver även ha erfarenhet av att arbeta i utvecklings- eller förvaltningsteam i roller som produktägare, processledare eller liknande. Vidare behöver du ha erfarenhet av att ha utvecklat verksamhetsprocesser med stöd av digitala verktyg och en mycket god kunskap om verksamhetsutveckling genom digitalisering.

Det är meriterande om du har arbetat som projektledare eller i liknande ledande roll. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av att konkretisera behov till lösningar, att analysera innebörden av lösningar och kommunicera dessa i förhållande till kärnverksamheten. Även erfarenhet av att prioritera och kvalitetssäkra leveranser i team är meriterande. Det är också en fördel om du har erfarenhet av utveckling av verksamhetsprocesser med stöd av BPM-verktyg/processverktyg och av att driva/samordna arbetet med hjälp av planeringsverktyg som Azure Devops och Microsoft Project. Vidare är det meriterade om du har erfarenhet av att arbeta i Regeringskansliets kärnprocesser, tex lagstiftningsprocessen, myndighetsstyrningen eller budgetprocessen liksom insikt i att jobba i en politiskt styrd organisation.

Dina egenskaper
Som person är du resultatinriktad och har god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete för att leverera efterfrågade underlag inom givna tidsramar. Du är noggrann och lägger vikt vid att leverera med kvalité. Du är självgående och tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och uppnår resultat. Du är analytisk och har förmåga att sätta in frågor i ett större sammanhang och se saker från ett övergripande perspektiv. Du utför ditt arbete med mycket gott omdöme och har lätt för att anpassa dig till ändrade förhållanden. Du har väl utvecklad samarbetsförmåga och har lätt för att etablera och upprätthålla kontakter. Arbetet ställer också krav på mycket god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Du kan förklara komplexa problem på ett enkelt sätt. 

Övrigt
Vi söker en medarbetare. Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde snarast. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Frida Kylberg som är chef för Programmet för digitalisering av kärnprocesserna, på 08-405 15 18. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Anna Fridh Welin för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 18 december2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 december 2023
  • Ansök senast: 18 december 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 maj 2024

Product Owner IT till Hertz

15 maj 2024