Professor i Barn- och ungdomsvetenskap

Arbetsbeskrivning

Vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL), Göteborgs universitet, finns flera starka forskningsmiljöer som tillsammans bedriver forskning om kunskapsområden som lärande, kommunikation, identitets- och kunskapsformering hos barn, unga och vuxna.

Inom ämnesområdet barn och ungdomsvetenskap behandlas frågor kring barns lärande och kunskapsutveckling i såväl vardagsliv som institutionella sammanhang. Forskningen fokuserar på specifika åldrar och grupper samt teman inom dessa och på den unika psykologiska, sociala och kulturella problematik som kan relateras till barn, barndom, ungdomar och ungdomstid. För ytterligare information se http://www.ipkl.gu.se.

Professuren är inriktad mot de tidiga barnaårens pedagogik. Gruppen inom barnpedagogisk forskning vid IPKL utgör en central kärna i den samlade kompetens som finns i Sverige inom detta fält. Forskningen som är framträdande både nationellt och internationellt sker på grundforskningsnivå där olika teorier och forskningsmetoder kombineras, och strävar efter att vara praktiknära. Forskningens fokus är på kommunikativa processer, barns meningsskapande och kunskapsutveckling i såväl vardagsliv som institutionella sammanhang. Den bedrivs i samverkan med andra miljöer inom och utom fakulteten samt nationellt och internationellt. Institutionens mest omfattande verksamhet är förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem. Utbildning bedrivs på grund, avancerad- och forskarnivå. Uppdragsutbildning bedrivs i samverkan med myndigheter, kommuner och lärare i förskolan.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består i att bedriva egen forskning samt att medverka till att utveckla ämnet barn och ungdomsvetenskap och därmed såväl förnya som stärka den vetenskapliga profilen vid institutionen. I arbetsuppgifterna ingår att söka, leda och organisera forskningsprojekt, driva kollegieverksamhet och arbeta för en utveckling av samarbetet mellan institutionens forskningsmiljöer. Undervisning på såväl grund-, som avancerad- och forskarutbildningsnivå ingår liksom medverkan i kursutveckling, handledning av doktorander och att examinera examensarbeten på grund och avancerad nivå. Inom institutionen finns kompletta akademiska miljöer där forskning, undervisning och samverkan möts på produktiva och kreativa sätt. Att bidra till utbildningsanknytning av forskning och forskningsanknytning av undervisning är särskilt angeläget.

Behörighet
Behörig att anställas som professor är den med visad och dokumenterad vetenskaplig och pedagogisk skicklighet (HF kap 4). Den vetenskapliga skickligheten ska framgå av självständiga forskningsinsatser inom det barnpedagogiska forskningsfältet. För behörighet krävs också omfattande och dokumenterad empirisk forskning om barn och förskola. Forskningen ska, kvalitativt och kvantitativt, i hög grad överstiga vad som krävs för docentkompetens. Den pedagogiska skickligheten ska framgå av dokumentation från undervisning på grund-, avancerad- och forskarutbildningsnivå inom området samt av kursutveckling, handledning och examination. Sökande ska ha administrativ erfarenhet, förmåga att samarbeta och intresse av att aktivt medverka i uppbyggnad av en kreativ miljö där utbildning, samverkan och forskning samspelar och stödjer varandra.

För ytterligare information om tjänsten och ansökningsförfarande:

http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/ledigaanstallningar/?id=19144&Dnr=531948&Type=S

Sammanfattning

Besöksadress

Västra Hamngatan 25
None

Postadress

Box 300
GÖTEBORG, 40530

Liknande jobb


Biträdande professor i Fysikalisk kemi

Biträdande professor i Fysikalisk kemi

8 april 2024

DIRECTOR Of the Beijer Institute

DIRECTOR Of the Beijer Institute

3 april 2024

Biträdande professor i informationssystem

Biträdande professor i informationssystem

28 mars 2024