Professor i industriell marknadsföring

Arbetsbeskrivning

KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 6955 på grundnivå och 5545 på avancerad nivå. Dessutom 1314 heltidsekvivalenter på forskarnivå. (Detta är inkl studerande på tekniskt basår samt på högskoleutbildning). Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning. Verksamheten omfattar totalt 2550 inskrivna studenter, 340 forskarstuderande, 30 professorer och 64 seniora forskare. ARBETSUPPGIFTER Skolan för Industriell teknik och management vid Kungliga Tekniska Högskolan söker professor i industriell marknadsföring. Den här befattningen är placerad på Skolan för industriell teknik och management: http://www.kth.se/itm Ämnesområde Industriell marknadsföring Ämnesbeskrivning Ämnesområdet omfattar industriell marknadsföring där de teknikintensiva företagens marknads-, sälj- och inköpsprocesser utgör tillämpningsområden. Forskningsområdet omfattar olika typer av industriell marknadsföring med fördjupning gentemot tekniktung industri. KVALIFIKATIONER Behörig att anställas som professor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet inom ämnesområdet. Bedömningsgrunder Dokumenterad vetenskaplig, pedagogisk, teknisk och administrativ skicklighet samt ledaregenskaper, som är av betydelse för anställningen som professor. För befattningen krävs god förståelse för den materialtunga industrins marknads-, försäljnings-, och inköpsprocesser och specifikt dess allt kraftigare internationalisering, djupa kunskaper om principer, metoder, modeller för modern industriell marknadsföring samt praktiska erfarenheter av marknadsplanering och/eller industriellt försäljnings- och inköpsarbete. Betydelsefull för anställningen är förmågan att utveckla och genomföra utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå av hög internationell kvalitet inom området samt att initiera och genomföra egen forskning. Betydelsefull är också den sökandes förmåga att bygga upp forskningsprogram i nationell och internationell samverkan samt att etablera internationella forskningsnätverk inom området. Social kompetens och ledningsförmåga är viktiga för anställningen liksom förmåga att samverka med det omgivande samhället. Speciellt viktigt är att den sökande har erfarenhet av samverkan med företag i berörda branscher och med erfarenheter av internationell verksamhet. KTH har höga ambitioner när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet och mångfald.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Kristin Eklind, frågor om ansökningsförfaran
08-790 69 97
Pernilla Ulfvengren
08-790 78 40
Pär Jönsson
08-790 8375
Annica Fröberg
08-790 70 77
Olle Jönsson
08-790 78 25
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster
08-790 83 82
Jenny Janhager Stier
+46 8 790 7479
Yusak Susilo
+46 8 790 9635
Lars Abrahamsson
08-790 70 58

Sammanfattning

Besöksadress

10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


Professor i cybersäkerhet

Professor i cybersäkerhet

15 maj 2024

Professor i sötvattensekologi

Professor i sötvattensekologi

15 maj 2024

15 maj 2024

Professor i husdjurens anatomi

Professor i husdjurens anatomi

13 maj 2024