Professor i pedagogik

Arbetsbeskrivning

Professor i pedagogik med inriktning mot lärarutbildning

Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK) söker en professor i pedagogik med inriktning mot lärarutbildning.

Akademi UKK arbetar systematiskt för att trygga forskningsbasen för de utbildningsprogram som ges inom området lärarutbildningen. Det sker genom att alla forskare ska delta i undervisning och alla undervisande lektorer ska ges förutsättningar att delta i forskning. Ett steg i att stärka detta arbete är att rekrytera en professor som vetenskaplig ledare inom ett centralt område för lärarutbildningen. Utöver egen forskning ska professorn även engagera sig i och undervisa inom lärarutbildning såväl som påbyggnadsutbildning på grundnivå och avancerad nivå. Professuren ska stärka akademins vetenskapliga och pedagogiska kompetens inom ett av högskolans fyra prioriterade utbildningsområden, området lärarutbildning.

Vi söker nu en professor i pedagogik med särskild inriktning mot lärarutbildning

Innehavaren av professuren kommer att leda forskning och utveckla forskningsmiljön vid akademin, varvid en aktiv samverkan med personalen och omgivande samhället är viktig. Professorn ska bedriva egen forskning, undervisa och handleda inom forskarutbildningen samt medverka i grundutbildningen. En viktig uppgift är att aktivt söka externa forskningsmedel.

Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens (se högskolans riktlinjer för bedömning av docentkompetens).

Även planering och ledning av forskning ska tillmätas betydelse. Vetenskaplig skicklighet kan därutöver ha visats genom förmåga att i forskningen uppnå resultat genom samverkan i gemensamma projekt till nytta för akademi och näringsliv/offentlig verksamhet/samhälle och genom förmågan att informera om forskning.

Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom undervisning inom såväl grundutbildning som forskarutbildning samt handledning av doktorander. Prövning av pedagogisk skicklighet ska avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination. Den pedagogiska skickligheten ska vara dokumenterad på ett sådant sätt att även kvaliteten kan bedömas.

Sökande bör ha genomgått tio veckors högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. Den som anställs som professor men saknar högskolepedagogisk utbildning kommer att erbjudas sådan i anställningen under det första året. Den högskolepedagogiska utbildningen vid Mälardalens högskola motsvarar tio veckors utbildning.

I övrigt hänvisas till HF kap 4 (www.hsv.se) och Mälardalens högskolas anställningsordning.

Som bedömningsgrunder ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. Som allmän bedömningsgrund gäller att ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet som i övrigt behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.

Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga skickligheten.

Meriterande för anställningen är god förankring och generell kompetens vad gäller undervisning och forskning inom utbildningsvetenskap och lärarutbildning, gärna med inriktning mot något av områdena didaktik, utvärdering, värdegrundsfrågor och mångkulturalism.

För att läsa hela annonsen se: www.mdh/jobb

Sammanfattning

Liknande jobb


Biträdande professor i Fysikalisk kemi

Biträdande professor i Fysikalisk kemi

8 april 2024

DIRECTOR Of the Beijer Institute

DIRECTOR Of the Beijer Institute

3 april 2024

Biträdande professor i informationssystem

Biträdande professor i informationssystem

28 mars 2024