Projektcontroller till Sveriges Kommuner och Regioner

Projektcontroller till Sveriges Kommuner och Regioner

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är medlems- och arbetsgivarorganisation för landets 290 kommuner och 21 regioner. Vi tecknar kollektivavtal för den kommunala sektorn, erbjuder medlemmarna utbildning, rådgivning och service samt stöd för verksamhetsutveckling. Tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärden och påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på utveckling av demokrati och välfärd.

”Vi formar idéerna för välfärd och utveckling. Det framgångsrika Sverige skapas lokalt.”

Ekonomi- och finanssektionen är en av 5 sektioner inom avdelningen för ledningsstöd. Idag består sektionen av 19 medarbetare med en variation av roller. Vi är en sektion som värdesätter balans mellan jobb och fritid, nyfikenhet, omtanke, respekt och att ha roligt på jobbet samt att hjälpa varandra i stort som smått i vår resa att utveckla SKR:s ekonomistyrning i tätt samarbete med verksamheterna.

SKR har ca 470 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm.

Läs gärna mer på SKR.se

Arbetsuppgifter
I rollen som Projektcontroller arbetar du både strategiskt och operativt med fokus på SKR:s externt finansierade projekt. Du samarbetar med Business Controller, som har en samordnande roll, övriga medarbetare inom Ekonomi- och finanssektionen samt chefer och projektledare inom verksamheterna som ingår i ditt ansvarsområde. Ditt arbete består av att i samråd med ansvariga chefer och projektledare hantera processer för styrning samt hjälpa ledningen att följa utvecklingen via bland annat analyser, prognos, budget och rapporter, alltid med SKR:s effektivitet och lönsamhet i bakhuvudet. I denna roll arbetar du främst mot avdelningen Vård & Omsorg och den avdelningens controller.




Som Projektcontroller har du bland annat ansvar för följande arbetsuppgifter:

Ge stöd och skapa förutsättningar för chefer och projektledare att genom planering, analys, rapporter och uppföljning kunna ta det ekonomiska ansvaret.
Säkerställa korrekt projekthantering och att projekten följer det ekonomiska årshjulet vad gäller planering, styrning och uppföljning (budget, prognos, rapportering etc.). I detta ingår även ansvar för extern uppföljning till finansiärer.
Utveckla, leda, analysera och säkerställa månads- och tertialbokslut (totalt och delprojekt).
Arbeta fram och redovisa SKR:s ekonomiska projektsammanställning.
Leda och säkerställa löpande projektuppföljningar i samarbete med ansvarig chef/projektledare.
Säkerställa att riktlinjer, rutiner och aktuella processer följs inom ekonomi, avtal och inköp samt ansvara för intern kontroll inom tilldelat område.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleexamen inom företagsekonomi om minst 120 poäng. Du har minst 5 års erfarenhet av arbete som business controller, controller eller motsvarande samt erfarenhet och kunskaper inom redovisning. För att lyckas i rollen ser vi att du har mycket god datorvana, goda kunskaper i Excel samt kunskaper om affärssystem och Business Intelligence-system.

Det är meriterande om du har erfarenhet av personalintensiv bransch samt av projektuppföljning.

Förutom hög kompetens och trygghet i ekonomistyrning och redovisning behöver du vara kommunikativ och pedagogisk då det är en viktig del av arbetet att föra fram fakta och budskap på ett enkelt och tydligt sätt för mottagaren. Du behöver självständigt kunna planera ditt arbete utifrån verksamhetens behov, kunna identifiera möjligheter och ta egna initiativ. Vi ser att du är analytisk, lösningsfokuserad, strukturerad och noggrann. Du drivs av att arbeta affärsmässigt och utvecklingsorienterat med förmåga att ha hela verksamhetens bästa för ögonen.

Vårt erbjudande
Vi erbjuder ett spännande förändringsuppdrag som ger många möjligheter att utvecklas tillsammans med de närmaste kollegorna och den övriga organisationen, samtidigt som du har kul på jobbet. Som medarbetare inom SKR får du jobba i en kompetensdriven och samhällsviktig organisation som är med och formar idéer för välfärd och utveckling. 

Välkommen till en arbetsplats där medarbetarna har möjlighet att påverka morgondagens samhälle!

Ansökan
Låter detta spännande? Skicka in din ansökan i form av CV och ett personligt brev genom att klicka på "Ansök här".

Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Sista ansökningsdag är den 19e april 2022.

För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta HRM:s ansvariga researcher Lisa Ivemark Schéle på e-post lisa.ivemark.schele@hrmab.se, telefon +46 70 238 00 31 samt ansvarig rekryteringskonsult Albert Lundgren på e-post albert.lundgren@hrmab.se, telefon +46 70 236 36 99.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annika Wärnsäter
0702353699
Ulrica Pantzar
0735204674
Emily Häller
0727255673
Annika Wärnsäter
0702353699
Per Tjernberg
0735338267
Jane Mottet Age
0702363699
Angela Rossi
0739504819
Ulrica Pantzar
0735204674
Annika Wärnsäter

Ulrica Pantzar

Sammanfattning

  • Arbetsplats: HRM Affärsutveckling AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 mars 2022
  • Ansök senast: 19 april 2022

Besöksadress

Strandvägen 47
None

Postadress

Strandvägen 47
Stockholm, 11456

Liknande jobb


Controller sökes till Göteborgs Spårvägar

14 maj 2024

Group Financial Controller till PowerCell Group!

Group Financial Controller till PowerCell Group!

13 maj 2024