Projektledare – digitaliseringen av Regeringskansliets kärnprocesser

Projektledare – digitaliseringen av Regeringskansliets kärnprocesser

Arbetsbeskrivning

Programmet för digitalisering av kärnprocesserna, Statsrådsberedningen
Vill du vara med och forma Regeringskansliets framtida digitala arbetssätt? Har du ett stort intresse för verksamhetsdriven utveckling och trivs i en roll med många kontaktytor? Vi söker en driven handläggare som vill ta nästa steg i karriären. Vi erbjuder en spännande och central roll i utvecklingen av Regeringskansliets kärnprocesser. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Programmet för digitalisering av kärnprocesserna driver och samordnar utvecklingen av kärnverksamhetens arbetsformer med stöd av digitala verktyg. Utvecklingsarbetet involverar många både i departementen och i Förvaltningsavdelningen och bedrivs på uppdrag av förvaltningschefen i samråd med rättschefen i Statsrådsberedningen. Programmet är organisatoriskt placerat i Statsrådsberedningen.

I rollen som projektledare kommer du att driva och samordna utvecklingsprojekt från förberedelse- och uppstartsfas till genomförande och avslut. Du arbetsleder och följer upp arbetet i projekt som ofta består av utvecklingsteam med specialister och representanter för kärnverksamheten. Du koordinerar linjeaktiviteter som krävs för att nå målsättningen med projektet. I rollen ingår att kommunicera pågående arbete genom att facilitera möten och hålla presentationer för både små och stora grupper. Du föredrar och stämmer av arbetet löpande och ansvarar för att förbereda och genomföra rapporteringar till styrgrupp och uppdragsgivare.

I arbetsuppgifterna ingår även att analysera och utreda olika typer av verksamhetsmässiga frågeställningar samt att beskriva och representera kärnverksamhetens behov. Du tar även fram underlag som behövs i arbetet t.ex. presentationer, tidsplaner och promemorior. 

Du kommer arbeta nära programchefen och övriga medarbetare i Programmet för digitalisering av kärnprocesserna. Arbetet innebär många kontaktytor med berörda både i Statsrådsberedningen, i departementen och i Förvaltningsavdelningen.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom relevant område, tex juridik, statsvetenskap eller ekonomi. Utbildning inom projektledning, förändringsledning eller processutveckling är meriterande. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av arbete i Regeringskansliets kärnprocesser t.ex. lagstiftningsprocessen, myndighetsstyrningen eller budgetprocessen. Du behöver också ha erfarenhet av att handlägga komplexa ärenden, ha god kunskap om Regeringskansliets organisation och arbetsformer samt ha insikt i att jobba i en politisk styrd organisation.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att samordna frågor som rör flera departement. Det är också en fördel om du har erfarenhet av att leda projekt eller arbetsgrupp. Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av att genomföra förändringar av arbetssätt och rutiner.

Dina egenskaper
Som person är du resultatinriktad och har god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du sätter mål och levererar efterfrågade underlag inom givna tidsramar. Du är noggrann och lägger vikt vid att leverera med kvalité. Du är självgående och tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och uppnår resultat. Du är analytisk och har förmåga att sätta in frågor i ett större sammanhang och se saker från ett övergripande perspektiv. Du utför ditt arbete med mycket gott omdöme och har lätt för att anpassa dig till ändrade förhållanden. Du har väl utvecklad samarbetsförmåga och har lätt för att etablera och upprätthålla kontakter. Arbetet ställer också krav på mycket god kommunikativ förmåga.

Övrigt
Tillsvidareanställningen som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Frida Kylberg som är chef för Programmet för digitalisering av kärnprocesserna, på 08-405 15 18. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 oktober 2023. OBS, ansökningstiden är förlängd. 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 oktober 2023
  • Ansök senast: 7 november 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024