Projektledare "Heltid som norm"

Arbetsbeskrivning

Ulricehamn vid den vackra sjön Åsunden är en expansiv kommun i Boråsregionen, som med sitt strategiska läge är ett attraktivt val för företagsetableringar. Kommunen är också känd för sin entreprenörsanda, något som märks, inte minst, genom det stora antalet mindre företag.

Ulricehamn erbjuder goda möjligheter till en aktiv fritid. Här finns bland annat Lassalyckan – kommunens idrotts- och rekreationsområde, golfbanor, alpint skidcenter, asfalterade banvallar, samt ett kallbadhus.

Ulricehamns kommun består av 21 mindre orter och idag är vi drygt 23500 invånare, men vi vill gärna bli fler. Målet är satt till 25000 år 2020 så känn dig varmt välkommen!

I kommunledningsstaben ingår funktionerna ekonomi, personal, kommunikation och kansli. Arbetet består av såväl strategiska utvecklingsfrågor som operativt stöd till verksamheten. Personalfunktionen utgör ett stöd till verksamheterna och organisationens chefer inom områdena arbetsrätt, rekrytering, kompetensförsörjning, anställningsförhållanden, rehabilitering, arbetsmiljö och pensioner. Detta innefattar förutom direkt stöd i specifika ärenden även lag- och avtalstolkning, utarbetande av policies och riktlinjer, stöd i samverkan och förhandlingar samt utbildningar med mera. Vi genomför uppföljning av statistik och personalnyckeltal tillsammans med ansvariga chefer och utvecklar samt administrerar beslutsstödssystemet QlikView.

Ulricehamns kommun är en attraktiv arbetsgivare som fortsätter att utvecklas. Som ett led i utvecklingen har fullmäktige beslutat att införa heltid som norm vid anställning från och med 1 december 2016. Detta i syfte att få ännu bättre arbetsförhållanden och arbetsvillkor för våra medarbetare som på sikt kan förbättra kvalitet för våra kunder och medborgare. Införandet kommer att bedrivas i projektform under två år där projektledaren kommer att stödja chefer på flera nivåer i det stegvisa införandet såväl som att utreda vissa bemanningsfrågor på en övergripande nivå.

ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag som projektledare är att planera, förankra, driva och praktiskt leda införandet av ”heltid som norm” i förvaltningens samtliga verksamheter. Du ansvarar för att kommunicera projektet såväl internt som externt samt för ett nära och interkonsultativt samarbete med våra verksamheter och sektorer. Projektet är både operativt och strategiskt och en viktig del i arbetet är att skapa förtroende och struktur samt i samverkan hitta lösningar på utmaningar i genomförandet av projektet för att nå heltid som norm.

Arbetet bedrivs i projektform under 2016-2018 där du leder arbetet med en projektgrupp och har täta kontakter med kommunens verksamheter, personal- och ekonomifunktion, projektets styrgrupp och referensgrupp, personalchef/kommunchef, fackliga företrädare samt andra intressenter.

KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning som bedöms relevant för uppdraget eller förvärvad erfarenhet som bedöms likvärdig. För uppdraget krävs även att du har relevant utbildning inom projektledning samt bemanning/schemaarbete. Du har erfarenhet av projektledning och/eller av att genomföra förändringar och processer samt av schema-, personal- och bemanningsarbete. Det är meriterande om du även har erfarenhet av att arbeta i kommunal verksamhet eller annan politiskt styrd verksamhet.

Du som söker har god kompetens inom personal- och bemanningsekonomi och gärna kunskap kring lagar och avtal som reglerar arbetslivet samt god IT-vana. Som person har du goda kommunikativa förmågor där du uttrycker dig väl i tal och skrift. Du har även goda relationsskapande förmågor som du visar genom att vara en god lyssnare och du skapar, behåller och utvecklar goda relationer på ett naturligt sätt. Du är vidare drivande, lösningsfokuserad och pedagogisk med en hög integritet och du har en god förmåga att organisera och strukturera både eget arbete samt stödja andra.

I din roll som projektledare har du förmåga att motivera andra genom ditt förhållningssätt och engagemang. Du använder dina förmågor till att samverka med externa intressenter och är en god företrädare för Ulricehamns kommun i olika nätverk. B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Vi ser gärna att du bifogar examensbevis i din ansökan.

Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen.

Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran.

Kontaktpersoner på detta företaget

Personalchef Lars Lindbergh
0321-595071

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ulricehamns kommun, Personalfunktionen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse., upphör: Tidsbegränsad anställning i 2 år.
  • Publicerat: 11 augusti 2016

Besöksadress

Höjdgatan Ulricehamn
None

Postadress

Höjdgatan
Ulricehamn, 52386

Liknande jobb


Driven projektledare till framtidens socialtjänst

Driven projektledare till framtidens socialtjänst

12 januari 2024

Utvecklingsledare Idrott

Utvecklingsledare Idrott

12 januari 2024

Processledare för projekt Hållbar samhällsomställning

Processledare för projekt Hållbar samhällsomställning

11 januari 2024

Utvecklingsstrateg, Förskole- och grundskoleförvaltningens kansli

Utvecklingsstrateg, Förskole- och grundskoleförvaltningens kansli

10 januari 2024