Projektledare inför upphandling av verksamhetssystem

Projektledare inför upphandling av verksamhetssystem

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Hedemora är en ekokommun i södra Dalarna. Förutom en levande landsbygd finns här även modern industri med gamla anor. Hedemora kommuns vision är att skapa en bygd med framtidstro, där människor och näringsliv utvecklas.

Säters kommun ligger i hjärtat av Dalarna och präglas av både småstad och landsbygd. I Säters kommun arbetar vi aktivt med värdskapsarbetet som innebär att vi verkar för ett öppet förhållningssätt och ett bemötande utöver det vanliga. Detta gör vi genom att vara stolta, äkta, tillgängliga, engagerade och respektfulla.

Omsorgsförvaltningarna i de olika kommunerna ansvarar för äldreomsorg, hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt omsorg om personer med funktionsvariation. Inom dessa områden är ett väl fungerande verksamhetssystem en viktig motor. Det ska vara enkelt att utföra våra viktiga samhällsuppgifter på ett korrekt och bra sätt med våra omsorgstagare i centrum.

Nu söker vi en projektledare för att göra en förstudie som ska ligga till grund för en upphandling av ett nytt verksamhetssystem inom socialtjänstens alla områden. Tjänsten har sin placeringsort och arbetsgivare Avesta kommun, men uppdraget är kommunövergripande för de tre ovan nämnda kommunerna.

Har du erfarenhet av processledarskap, trivs med eget ansvar och med utmaningen det innebär att få ett stort uppdrag att nå sitt tydliga mål? Då kanske det är dig vi söker.

ARBETSUPPGIFTER
Målet för arbetet är att ta fram ett komplett förfrågningsunderlag och kravspecifikation för upphandlingen av ett gemensamt verksamhetssystem för individ- och familj (IFO), vård- och omsorg (VOM) och arbetsmarknadsenheten (AME) i de tre aktuella kommunerna Avesta, Hedemora och Säter.

Du kommer initiera, driva och leda flera parallella processer för att få fram en behovsanalys samt förfrågningsunderlag enligt tidsplan. För att nå målet ingår att processleda grupper som idag jobbar i olika delar av verksamhetssystemet, tydligt beskriva och dokumentera nuvarande processer och benchmarking med andra kommuner som genomfört liknande uppdrag.
Till din hjälp har du IT-avdelningen, upphandlingsenheten och medarbetare med god verksamhetskunskap. Som projektledare rapporterar du löpande till styrgruppen som består av förvaltningscheferna i de respektive kommunerna.

KVALIFIKATIONER
Du har en högskoleutbildning inom relevant område, såsom exempelvis social omsorg, teknik eller IT. Kunskap om verksamhetssystem inom området är en nödvändighet och dokumenterad erfarenhet av process/projektledning med goda resultat är också ett krav. Att du har övergripande kunskaper och kring offentlig upphandling är en förutsättning för att lyckas med uppdraget och att tidigare haft rollen som kravställare och genomfört en komplett upphandling är meriterande.

Du har god förståelse för både teknik och processer, men också för människor och verksamhetens utmaningar som ska kopplas ihop och verkliggöras i framtidens system. Du kan omsätta verksamhetens krav utan att tappa fokus på helheten och uppdragets mål. Att leda en sådan här förstudie kräver uthållighet och tålamod för att få ihop verksamhetens olika delar.
Du har lätt för att samarbete med andra, ta in andras perspektiv, uttrycka dig väl i tal och skrift och kunna framföra ett budskap och tankegångar på ett pedagogiskt sätt till olika grupper.
Rollen innebär mycket eget ansvar där din förmåga att självständigt driva processer framåt är central. Du har förmågan att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. I tjänsten ingår bland annat att samverka med IT-avdelningarna för inhämtning av teknisk kunskap och möjligheter för systemet att vila på, viss kunskap inom IT-området är därför meriterande.

Körkort är ett krav och att tidigare ha arbetat inom en politiskt styrd organisation är meriterande.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carina Johansson
0226-64 53 11
Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-64 50 37
Maria Kindblom
0226-645171
Anneli Andersson
0226-645620
Susanne Linnér
0226-645451
Britt Lindström
0226-645181
Eva Thomson
0226-645329
Förvaltningschef Carina Johansson
0226-64 53 11

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommun, Omsorgsförvaltning
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2020
  • Ansök senast: 27 september 2020

Besöksadress

77481
None

Postadress

None
Avesta, 77481

Liknande jobb


Senior IT Project Manager

Senior IT Project Manager

18 maj 2024

18 maj 2024

17 maj 2024