OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mölndals stad är under stark tillväxt med 60 000 invånare och är den tredje största kommunen i Västra Götalandsregionen. Mölndal är en stad med dynamiskt näringsliv, intressant historia och naturskön miljö. Inom stadens många olika ansvarsområden arbetar drygt 4 900 personer. Vårt övergripande gemensamma mål är att ge service av hög kvalitet. Mer information finner du på vår hemsida, www.molndal.se ARBETSUPPGIFTER Vill du vara en del av Mölndals stads företagshälsovård och ta ett stort ansvar i vårt arbete med psykosocial arbetsmiljö? Mölndalshälsan är en inbyggd företagshälsovård med ergonomisk, medicinsk, psykosocial och teknisk kompetens. Vi servar kommunens och de kommunala bolagens totalt ca 5500 medarbetare med företagshälsovårdstjänster. Mölndalshälsan inom Mölndals stad sätter personalens hälsa i centrum på ett sådant sätt att det gagnar både individen och företaget. Vårt fokus är förebyggande hälsovård och det uppnår vi bland annat genom att bevaka lagstiftningen inom arbetsmiljöområdet och inspirera till ökat hälsomedvetande och trivsel. Dessutom strävar vi efter tidig rehabilitering och återgång till arbete. Hos oss deltar du i vår satsning på kreativitet, flexibilitet och ett gott samarbete. Dina arbetsuppgifter innebär att du verkar som konsult i psykosociala arbetsmiljö- och hälsofrågor på både individ, grupp och organisationsnivå. Du kommer bland annat att arbeta med stödsamtal, kris- och konflikthantering, handledning av chefer såväl enskilt och i grupp, rehabiliteringsutredningar, arbetsmiljökartläggningar och arbetsförmågebedömningar. Du kommer dessutom att medverka i våra utbildningar inom stresshantering och arbetsmiljö. Dina fokusområden kommer vara: -Patientkontakt - ansvara för samtalskonsultationer samt delta i rehabbedömningar -Organisationskontakt - självständigt driva frågor i verksamheten, stötta organisationen med expertkunskap i psykosocial arbetsmiljö -Utbildare - agera som en av Mölndalshälsans experter inom arbetsmiljö genom att utbilda och höja medvetenheten kring vikten av ditt ansvarsområde. KVALIFIKATIONER Du har en psykolog- och/eller socionomutbildning i grunden och har dessutom påbyggnadsutbildning kring företagshälsovård. Det är även meriterande med grundläggande psykoterapiutbildning, utbildning i psykologiska testmetoder samt kvalificerade bedömningar i rehabiliterings- och arbetsförmågeutredningar. Det är meriterande om du har kunskap om systematiskt arbetsmiljöarbete, erfarenhet av att leda utbildningar och av arbetslivsinriktad rehabilitering, liksom goda kunskaper i engelska och svenska både i skrift och i tal. Vi ser att du har lång erfarenhet av att jobba med förebyggande hälsoarbete och med arbetslivsfrågor på individ, grupp samt organisationsnivå i arbetslivet samt erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar. Du är en ansvarskännande person som kombinerar en hög grad av självständighet med en lust till och fallenhet för att arbeta i team. Din professionalism präglas av kompetens, pålitlighet och integritet - du är målmedveten, initiativrik och analytisk. Du trivs med att arbeta tillsammans med andra och ser värdet i att använda hela teamets kompetens i syfte att uppnå ökad nytta för våra kunder. Du har en mycket god pedagogisk förmåga och du brinner för att föra fram vårt budskap, bl a genom att utbilda och informera våra kundföretag och du har inga problem att tala inför grupp.