Räddningschef

Arbetsbeskrivning

Sandviks Industriräddningstjänst i Sandviken är en spännande arbetsplats där vi ständigt navigerar mellan det operativt händelsestyrda och det förebyggande arbetet. Till verksamheten söker vi nu en räddningschef som motiveras av att leda arbetet på en SEVESO-anläggning i den högre nivån, där utmaningarna är många och där vi med ett starkt och kompetent team och modern utrustning jobbar tillsammans med sitens produktområden för att hålla tydligt fokus på "säkerheten främst".

Arbetsuppgifter
I rollen som räddningschef för Industriräddningstjänsten har du det operativa ansvaret för verksamhetens drift och utveckling och du ser till att vi effektivt bedriver vårt arbete i enlighet med generella lagar och regler, men också med de riktlinjer som Sandvik har satt upp för sitt säkerhetsarbete. Du har det ekonomiska ansvaret och leder den dagliga verksamheten för ett tiotal brandmän där du säkerställer att teamet har rätt förutsättningar för att utföra sitt arbete på bästa sätt. Du har också ansvaret i fråga om tillgång till materiella resurser men också gällande strategiskt arbete mot uppsatta mål och du delar din vision om hur vi ska utveckla vårt arbete för att på bästa sätt stötta organisationen. Du ansvarar också för att teamet är väl förberett för att hantera akuta händelser och krissituationer. Utöver detta, bistår du den centrala nödlägesstaben i fråga om arbetssätt och metodik och med stöd från teamet har du också det övergripande ansvaret för arbetet med systematiskt brandskyddsarbete och farligt gods.

Din profil
Vi söker dig som är utbildad brandmästare, alternativt brandingenjör med RUB-utbildning och det är fördelaktigt om du har genomgått utbildningarna Tillsyn B och Brandfarlig vara i större omfattning. Det är också meriterande om du är utbildad instruktör för heta arbeten och om du har sjukvårdsutbildning PHTLS. För rollen är det viktigt att du har dokumenterad ledarskapsutbildning och har visat framgångar i ditt arbete som ledare med personalansvar. Du har god datorvana och erfarenhet av att arbeta i insatsrapporteringssystem och då vi arbetar i en verksamhet som präglas av internationella samarbeten är det viktigt att du kommunicerar obehindrat på engelska såväl som på svenska.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, som utmärks av din lyhördhet och ditt kommunikativa förhållningssätt i kombination med stor serviceanda. Du arbetar aktivt för att skapa en arbetsplats som präglas av mångfald och inkludering, har ett förtroendeingivande sätt att driva, engagera och motivera, och du är bra på att bygga team där möjlighet till utveckling är framträdande. Du har lätt för att strukturera, prioritera och delegera, är en stabil stöttepelare för teamet i det dagliga arbetet och har modet och viljan att fatta beslut, både i händelsestyrda situationer och i strategiskt arbete för att utveckla verksamheten. Det är också viktigt att du trivs i en roll där du arbetar mot givna mål och du har dessutom förmågan att bryta ner målen till team- och individnivå för att teamet ska hålla gemensam riktning.

Kontaktinformation
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Lars-Göran Andersson, rekryterande chef, 026-26 11 44

Välkommen med din ansökan senast 2016-10-13. Läs mer om Sandvik och ansök via home.sandvik/karriar, jobb-id: 346846.

För frågor angående rekryteringsprocessen kontakta HR Services, 020-26 14 44.

Ansvarig rekryterare
Petra Hansson

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryterande chef Mikael Schuisky
+46 70 254 19 70
Rekryterande chef Anders Pettersson
026-26 93 06
Rekryterande Chef Anders Öhlund
+4626-261747

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sandvik AB SANDVIKEN
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 23 september 2016

Besöksadress

STORGATAN 2
SANDVIKEN

Postadress

None
SANDVIKEN, 81181

Liknande jobb


Avdelningschef Samhällssäkerhet

Avdelningschef Samhällssäkerhet

5 oktober 2023