Rådgivande exportspecialist

Arbetsbeskrivning

Business Sweden hjälper svenska företag öka sin globala försäljning och internationella företag investera och expandera i Sverige. Vi har 55 kontor runt om i världen. I Sverige finns regionala exportrådgivare samt en central rådgivningsenhet med inriktning på exporttekniska frågeställningar. Enheten består idag av 9 experter och rådgivare som har unik expertis och kompetens inom frågor som rör den praktiska hanteringen av export. Frågorna rör områden som exempelvis hur man förbereder en offert till utländska kunder, tullformaliteter, produktkrav, e-handel, frihandelsavtal, logistik och betalningsformer.

• Har du erfarenhet av att arbeta mot olika marknader i en internationell miljö?

• Vill du tillsammans med oss stärka Sveriges position i exporttekniska frågor?

 

 Ta chansen och bli en del av Business Sweden.

Vi söker dig som vill ta nästa kliv i din karriär och arbeta i en central roll som rådgivare inom export i praktiken med syfte att skapa fler och bättre internationella affärer för svenska företag. Business Sweden erbjuder en modern arbetsplats där du i din roll får möjlighet att skräddarsy affärsinformation och verka som expert inom ett eller flera områden. Du ges möjlighet och frihet att engagera dig i möten/resor/event/nätverk inom dina expertisområden med tillgång till ett betydande nätverk i såväl privata företag och offentliga organisationer.

Detta är en rekrytering med start snarast möjligt.

Du rapporterar till Manager Trade Facilitation.

Arbetsuppgifter
Arbetet inom exportteknik bedrivs i huvudsak genom rådgivning till företag med export i alla storlekar och inom alla branscher samt utbildning, både i form av öppna seminarier och företagsanpassad utbildning.

Som rådgivare (Senior Advisor) kommer du att tillhöra avdelningen Trade Facilitation. Arbetet innebär praktiskt exportarbete och handelsprocedurer. Du kommer arbeta med personlig rådgivning i våra löpande företagskontakter samt hålla i och medverka som föreläsare i våra öppna seminarier och företagsutbildningar. Du bistår i olika frågeställningar kring grundläggande export- och importprocedurer med bl. a. tullformaliteter, dokumentation, importformaliteter och ursprungsregler, produktkrav med mera. Handelsprocedurerna i vår omvärld förändras ständigt. Vi utvecklar och anpassar därför kontinuerligt vårt tjänsteutbud efter nya förutsättningar. Din roll blir därför också att vara lyhörd för dessa förändringar och se affärsmöjligheter som vi kan utveckla i nya tjänster inom avdelningen.

För att passa i denna tjänst tror vi att du:

• Har 5-10 års praktisk erfarenhet av internationellt arbete och kommit i kontakt med, Supply chain, Tull och export.
• Mycket goda/flytande språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
• Erfarenhet av att föreläsa inför grupp, alternativt en vilja att utveckla dig på området.
• Har Högskoleutbildning som civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande relevant arbetserfarenhet.

Det är meriterande om du har spetskompetens inom ett eller flera områden

• Digitala kanaler för marknadsföring och/eller utbildning.
• Produktanpassning- och certifieringsfrågor, frihandelsregler, handelsvillkor, frakt och logistik och e-handel

Vem är du?
Du är en social och ödmjuk kommunikatör både i interna dialoger såväl som i större externa sammanhang som trivs med att arbeta såväl självständigt som i projektform. Du har intresse och förmåga att se och utveckla nya affärsmöjligheter tillsammans med övriga medarbetare och kunder. Du har även intresse av att ibland gå ner på djupet med detaljer utan att tappa det övergripande perspektivet. Självklart är du både professionell och lyhörd för dina kollegor, kunder och andra samarbetspartners.

Ansökan
En avgörande framgångsfaktor för varje företag är att tillgodogöra sig människors olikheter. Därför strävar vi på First Reserve efter mångfald i våra tillsättningar. För enklast möjliga hantering av din ansökan ber vi dig registrera ditt CV och personliga brev genom att klicka på ansökningsknappen nedan.

Då urval och intervjuer sker löpande önskar vi din ansökan snarast.Du är välkommen att kontakta Irene Nilsson som gärna svarar vid eventuella frågor: 073-568 59 60 eller irene.nilsson@firstreserve.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Ida Wiklund
+46 08-705 80 66, +46 070-272 05 15
Peter Nyström
+46 08 705 80 51, +46 070 279 81 03
Sandra Solomon
+46 087058063, +46 0702798342
Johanna Östberg
+46 0702701167
Viveka Holm
08-7058064, 070-2798321
Pouneh Sahlin
08-705 80 65

Sammanfattning

  • Arbetsplats: First Reserve AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • - -
  • Publicerat: 21 maj 2018

Besöksadress

Ekensbergsvägen 117
None

Postadress

Box 1557
Solna, 17129

Liknande jobb


Tulladministratör till välkänt företag

Tulladministratör till välkänt företag

26 januari 2024