Rättslig expert, Linköping

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som rättslig expert i skatteförfarandefrågor innebär att du ansvarar för och medverkar i arbetet för en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket. Du arbetar med rättslig styrning och du använder dig av ett konsultativt förhållningssätt. Dina arbetsuppgifter består av att ta fram föreskrifter, allmänna råd, meddelanden samt rättsliga ställningstaganden i oklara frågor. Du svarar på remisser, yttrar dig till exempelvis Högsta Förvaltningsdomstolen och har kontakter med regeringskansliet och andra myndigheter. Du medverkar vid interna och externa möten samt håller Rättslig vägledning uppdaterad. Som rättslig expert arbetar du också med analys och utveckling av regelverken. Även andra arbetsuppgifter förekommer.

De rättsliga experterna och specialisterna tillhör organisatoriskt rättsavdelningen och huvudkontoret i Solna. Rättsavdelningen är en virtuell organisation och våra medarbetare finns placerade på flera olika orter i landet. Det innebär att din chef och dina arbetskamrater kan vara placerade på flera olika orter i landet. Därför är det viktigt att du kan och vill kommunicera och samarbeta under andra former än vid personliga möten. Placering för denna tjänst är vid någon av orterna Malmö, Göteborg, Linköping, Örebro, Uppsala, Umeå eller Solna. Tjänsten kan innebära ett par tjänsteresor med övernattning per månad.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som


• har juristexamen eller motsvarande utbildning
• har flera års aktuell och relevant erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från företrädesvis domstol, myndighet och/eller från regeringskansliet
• har djupa kunskaper inom områdena förvaltningsrätt och skatteförfarande  
• har erfarenhet av juridiskt utredningsarbete och remissyttranden 
• har erfarenhet av att ta initiativ, driva och ta ställning i komplicerade frågor både självständigt och i samråd med andra samt att ta ansvar för det egna och gruppens arbete och resultat  
• har mycket god analytisk förmåga
• är engagerad och inger förtroende
• är lyhörd, prestigelös och hjälpsam, skapar goda relationer och samarbetar väl  
• har förmåga att planera och prioritera ditt arbete under tidspress
• uttrycker dig väl, enkelt och pedagogiskt i tal och skrift på svenska.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 5 oktober 2016

Liknande jobb


Junior momskonsult Stockholm

Junior momskonsult Stockholm

8 februari 2024

12 januari 2024