Rättssakkunnig - arbeta med kvalitet i lagstiftning

Arbetsbeskrivning

ranskningskansliet, Statsrådsberedningen 

Är du intresserad av författningsteknik och hög kvalitet i lagstiftning? Vill du ha en roll som präglas av många kontaktytor och samarbete? Vi erbjuder rätt person en betydelsefull roll med mycket ansvar.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Som jurist hos oss kommer du att vara kontaktperson för några departement och granska förslag till lagrådsremisser, propositioner, kommittédirektiv m.m. Arbetet sker i samarbete med språkexperterna på kansliet. I ditt arbete ingår också att svara på frågor och ge råd till departementen. Det kan dessutom bli aktuellt att arbeta med något av de andra projekt som granskningskansliet ansvarar för. Arbetet är självständigt och ansvarsfullt men kännetecknas också av mycket samarbete.

På kansliet arbetar i dag 16 personer. Granskningsarbetet är fördelat på 7 jurister och 4 språk­experter. Förutom granskning arbetar vi med bland annat rådgivning, utbildning och annat utvecklingsarbete för att höja kvaliteten i Regeringskansliets texter.

Din bakgrund
Du är hovrätts- eller kammarrättsassessor eller har likvärdig bakgrund och har mycket goda juridiska kunskaper. Erfarenhet av lagstift­ningsarbete i Regerings­kansliet är meriterande. Likaså är erfarenhet från arbete i riksdagen, kommitté­väsendet eller annan statlig verksamhet meriterande. Du behöver också ha goda datakunskaper.

Dina egenskaper
Vi söker dig som har förmåga att ta egna initiativ och på kort tid kan sätta dig in i nya ämnesområden. Du har ett mycket gott omdöme och är van att ta ansvar. Du trivs med och är van vid att arbeta självständigt samtidigt som du även uppskattar att samarbeta med andra. Från tid till annan bedrivs arbetet med hög intensitet och under tidspress vilket ställer krav på din förmåga att arbeta snabbt utan att göra avkall på kvaliteten i arbetet.

Övrigt
För dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor erbjuder vi ett tidsbegränsat förordnande som rättssakkunnig fram till och med 2018-10-31. Har du en annan bakgrund erbjuder vi en tidsbegränsad anställning under samma period.
Tillträde efter sommaren. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Lotta Hardvik Cederstierna som är kanslichef, på 08-405 48 94. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Ulrika Norberg 08-405 91 75. Fackliga kontaktpersoner är Frida-Louise Göransson för Saco och Anita Engvoll för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 maj 2017.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 15 maj 2017

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

15 februari 2024