Rättssakkunnig - arbeta med lagstiftning inom allmän ordning och säkerhet

Arbetsbeskrivning

Enheten för lagstiftning om allmän ordning och säkerhet och samhällets krisberedskap, Justitiedepartementet

Vill du ha omväxlande, intressanta och ofta komplexa uppgifter som ställer höga krav på flexibilitet och noggrannhet? På Justitiedepartementet har du ett stort eget ansvar och får utmaningar som gör att du växer.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Arbetet som rättssakkunnig innebär bland annat att du kommer att ansvara för att ta fram promemorior, lagrådsremisser och propositioner. I arbetet ingår också att utarbeta brevsvar och underlag till den politiska ledningen, att bevaka och bidra till det lagstiftningsarbete som pågår i andra delar av Regeringskansliet samt att delta i olika arbetsgrupper och i utredningar. Kontakter inom Justitiedepartementet och med andra departement, riksdagen, myndigheter och intresseorganisationer utgör ett väsentligt inslag i arbetet.

Läs mer om enhetens verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund och kompetens
Du ska vara assessor eller ha juristexamen och flera års dokumenterad erfarenhet av annat kvalificerat juridiskt arbete som bedöms likvärdigt. En likvärdig bakgrund i det här fallet kan t.ex. vara att du i många år arbetat som jurist i en myndighet och där haft arbetsuppgifter som innebär att du självständigt har genomfört erkänt komplexa juridiska avvägningar med framgång. Förhandling, förankring och samverkan är vanliga inslag i din vardag. Du kommer att skriva mycket, varför du behöver vara en lika skicklig skribent som tydlig och stringent föredragande som kan lyfta fram det mest väsentliga även i muntliga sammanhang. De internationella inslagen kräver också att du behärskar engelska.

Tidigare erfarenhet av lagstiftningsarbete, t.ex. genom arbete inom Regeringskansliet eller kommittéväsendet, är meriterande.

Dina egenskaper 
Som medarbetare i Justitiedepartementet trivs du med att skapa och upprätthålla goda kontakter och på ett konstruktivt sätt samarbeta med dessa, samtidigt som du klarar att självständigt driva dina frågor framåt. Som rättssakkunnig förväntas du kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet och förmåga att även under tidspress arbeta noggrant och fatta väl avvägda beslut i komplexa frågor.

Arbetet i en politisk miljö ställer stora krav på ditt omdöme och förmodligen tycker du att det känns spännande och utmanande att få möjlighet att jobba med politiskt aktuella och uppmärksammade frågor.

Övrigt
Vi erbjuder ett tidsbegränsat förordnande.

Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs innan beslut om anställning. 

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Karin Erlingsson som är enhetschef, på 08-405 47 48 eller Jenny Ferm som är biträdande enhetschef, på 08-405 32 90 . Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Johan Olsson på 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Daniel Bergwall för Saco, och Ralph Kron för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 maj 2017. Vi ser gärna att du bifogar dina intyg, betyg och vitsord.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 20 april 2017

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

15 februari 2024