Rättssakkunnig – arbeta med rådgivning och lagstiftning

Rättssakkunnig – arbeta med rådgivning och lagstiftning

Arbetsbeskrivning

Rättssekretariatet, Finansdepartementet

Är du hovrätts- eller kammarrättsassessor med förmåga att balansera kvalitet och effektivitet? I det omväxlande arbetet på Finansdepartementets rättssekretariat kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Rättssekretariatet ansvarar för utformningen av lagförslag och förordningar samt bistår departementsledningen och Finansdepartementets avdelningar med råd i juridiska frågor. Rättssekretariatet håller även interna utbildningar inom flera områden med koppling till Finansdepartementets verksamhet. För närvarande arbetar 11 personer, som samtliga har bakgrund som hovrätts- eller kammarrättsassessor, på rättssekretariatet. Rättssekretariatet har ett ansvarsområde som innefattar departementets samtliga avdelningar, med undantag för skatte- och tullavdelningen och finansmarknadsavdelningen. Detta innebär att sekretariatet ger rättslig rådgivning i ett stort antal frågor, bl.a. om statens budget, samhällsplanering och bostadsbyggande, upphandlingslagstiftning, spelreglering, konsumenträtt, den statliga arbetsgivarpolitiken, myndighetsstyrning, kommunal lagstiftning, Sveriges deltagande i internationella finansiella institutioner och statens innehav av fastigheter.

Vi söker dig som vill ge rättslig rådgivning och utarbeta lagrådsremisser, propositioner och författningar inom rättssekretariatets ansvarsområde. Du kommer att arbeta tillsammans med professionella och kunniga kollegor, både specialister och personer med bred erfarenhet. Rollen innebär många kontaktytor samt samarbete med andra avdelningar i Finansdepartementet och med övriga departement inom Regeringskansliet. Du kommer också att ha möjlighet att delta i vissa av departementets utredningar.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som är kvalificerad jurist med bakgrund som hovrätts- eller kammarrättsassessor och har mycket goda juridiska kunskaper.

Dina egenskaper
Arbetet kräver att du har ett genuint intresse för samhällsfrågor, en god analytisk förmåga och ett gott omdöme. Du kan snabbt sätta dig in i nya frågor och du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, driver processer framåt och ser till att uppnå resultat. Du har ett kreativt och problemlösande arbetssätt och lägger stor vikt vid kvalitet samtidigt som du har förmåga att arbeta effektivt under tidspress. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Förankring och samverkan är grunden i arbetet och därför är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett tidsbegränsat förordnande som rättssakkunnig på 6 år. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta departementsrådet Johan Ndure, tel. 08-405 90 63. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Katarina Sandström, tel. 08-40 522 15. Fackliga kontaktpersoner är Mikaela Nilsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 mars 2022.

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 mars 2022
  • Ansök senast: 20 mars 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


4 december 2023

8 december 2022

21 oktober 2022