Rättssakkunnig  - medverka i Justitiedepartementets lagstiftningsarbete

Rättssakkunnig - medverka i Justitiedepartementets lagstiftningsarbete

Arbetsbeskrivning

Justitiedepartementet
Är du samhällsintresserad och trivs med att arbeta med fokus på problemlösning och leverans? Stimuleras du av omväxlande, intressanta och komplexa uppgifter och vill hantera juridiska frågor i en politisk miljö där uppdraget är att bistå regeringen i sitt arbete? För dig som är assessor erbjuder vi ett spännande och omväxlande arbete med högt prioriterade och meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen. Varje dag. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Dina arbetsuppgifter består i att bevaka, bereda och driva lagstiftningsärenden, bl.a. genom att skriva utkast till kommittédirektiv, departementspromemorior, lagrådsremisser och propositioner. I din vardag hanterar du också löpande arbetsuppgifter där du t.ex. granskar andra enheters och departements produkter utifrån din enhets juridiska ansvarsområde, gör rättsutredningar och deltar i arbetsgrupper med bäring på din enhets eller departements ansvarsområde. Ett annat vanligt inslag är att med kort varsel utifrån händelser i omvärlden eller politiska initiativ skriva olika typer av faktabaserade underlag till den politiska ledningen i form av promemorior, talepunkter och underlag till svar på interpellationsfrågor och pressmeddelande m.m. Arbetsuppgifterna innebär sammantaget omfattande kontakter med andra enheter inom Justitiedepartementet, med andra departement inom Regeringskansliet samt med riksdagen, myndigheter och intresseorganisationer.

Vid vissa enheter får du också förmånen att företräda Sverige i förhandlingar och annat internationellt arbete, framförallt inom EU men även i t.ex. FN och Europarådet. Du förbereder förhandlingen genom att ta fram ståndpunkter som förankras internt i Regeringskansliet innan själva förhandlingstillfället och när du är tillbaka i Stockholm avrapporterar du resultatet till de som berörs.

Följande av departementets enheter har rekryteringsbehov just nu. Men det kan även uppkomma behov på ytterligare enheter under processens gång:

Enheten för fastighetsrätt och associationsrätt (Ju L1), Enheten för familjerätt och allmän förmögenhetsrätt (Ju L2), Enheten för immaterialrätt- och transporträtt (Ju L3), Enheten för lagstiftning om allmän ordning och säkerhet (Ju L4), Straffrättsenheten (Ju L5), Grundlagsenheten (Ju L6), Enheten för migrationsrätt (Ju L7), Enheten för domstols- och åklagarfrågor (Ju DÅ), Enheten för brottmålsärenden och internationellt rättsligt samarbete (Ju BIRS).

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Som rättssakkunnig hos oss behöver du vara jurist och assessor från kammarrätt eller hovrätt. Du kommer att skriva mycket och behöver därför vara en skicklig skribent. Du bör också vara en stringent föredragande som kan lyfta fram det mest väsentliga även i muntliga sammanhang. Vi förutsätter att du behärskar engelska som arbetsspråk både muntligt och skriftligt. Kunskaper i franska eller andra EU-relaterade språk kan vara meriterande vid de enheter som arbetar internationellt.  

Tidigare erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter inom Regeringskansliet eller utredningsväsendet är meriterande, men inget krav - däremot ser vi att du snabbare kan komma in i arbetet med stöd av dessa kunskaper och erfarenheter. Erfarenhet från enheternas olika sak-, politik- eller rättsområden är meriterande. Vid de enheter som arbetar internationellt är erfarenhet av liknande arbete i EU:s institutioner samt förhandlingsvana också meriterande.

Dina egenskaper
Som medarbetare i Justitiedepartementet trivs du med att skapa och upprätthålla goda kontakter och på ett konstruktivt sätt samarbeta med andra, samtidigt som du klarar att självständigt driva dina frågor framåt. Du förväntas i en omvärldsstyrd vardag hos oss kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet och förmåga att även under tidspress arbeta noggrant. De frågor vi hanterar är ofta av mycket komplex natur, och du som är utpräglad analytiker med förmåga att hitta väl avvägda lösningar på svåra problem även när underlaget är komplext kommer att kunna bli framgångsrik tillsammans med oss. Förmodligen tycker du även att det känns spännande och utmanande att få jobba med politiskt aktuella och uppmärksammade frågor i en miljö där du ständigt får vara beredd på det oförutsedda.

Övrigt
Justitiedepartementet erbjuder flera tidsbegränsade förordnanden mellan ett och sex år. 

Vid flera enheter förekommer resor i tjänsten, främst till Bryssel för deltagande i förhandlingar.

Säkerhetsprövning genomförs innan beslut om anställning. Om befattningen vid den enhet där du blir erbjuden anställning är placerad i säkerhetsklass ingår även en registerkontroll och du behöver också vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om rekryteringsprocessen och vilka enheter som är aktuella är du välkommen att kontakta HR-handläggare Ann-Marie Sahlström eller Karina Pettersson vid Justitiedepartementet. Fackliga kontaktpersoner är Peter Munck för Saco och Catarina de Grad för ST. Samtliga nås via växeln på 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 11 december 2023. Bifoga samtliga betyg och vitsord med din ansökan. 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 15 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2023
  • Ansök senast: 11 december 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

15 februari 2024