Rättssakkunniga med intresse för migrationsrätt

Arbetsbeskrivning



- Enheten för migrationsrätt, Justitiedepartementet

Vill du jobba med politiskt aktuella och uppmärksammade frågor i en miljö som ställer höga krav på flexibilitet och noggrannhet? På Justitiedepartementet har du ett stort eget ansvar och får utmaningar som gör att du växer.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Arbetet som rättssakkunnig innebär bl.a. att du kommer att få ansvara för framtagandet av promemorior, lagrådsremisser, propositioner och författningstext på det migrationsrättsliga området. I dina arbetsuppgifter ingår också att göra rättsutredningar samt att lämna upplysningar och råd i migrationsrättsliga frågor till departementets politiska ledning. Du ges även möjlighet till visst resande, framförallt till Bryssel eftersom många av arbetsuppgifterna har EU-anknytning.

Ett viktigt inslag i arbetet är kontakterna med andra departement och med riksdagen, myndigheter och intresseorganisationer.

Enheten för migrationsrätt är en renodlad lagstiftning­senhet och författningsarbetet innebär att du ofta får göra straff-, förvaltnings- och processrättsliga överväganden.

Lär mer om enhetens verksamhet här.

Din bakgrund och kompetens
Du ska vara hovrätts- eller kammarrättsassessor, gärna med erfarenhet av arbete från Regeringskansliet eller annat juridiskt arbete utanför domstol. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, även på engelska. Meriterande är om du har kunskaper i migrationsrätt och EU-rätt.

Dina egenskaper
Som medarbetare vid enheten för migrationsrätt trivs du med att samarbeta med andra men även med att arbeta självständigt. Som rättssakkunnig förväntas du kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer stora krav på din flexibilitet och din förmåga att arbeta noggrant och analytiskt. Arbetet i en politisk miljö ställer också stora krav på att du har gott omdöme och att du tycker det är roligt och utmanande med politiskt aktuella och uppmärksammade frågor.

Övrigt
För den ena tjänsten gäller tillträde snarast. För den andra tjänsten gäller tillsättning under förutsättning att nuvarande befattningshavare övergår till andra arbetsuppgifter.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta enhetschef Ingela Fridström på telefon 08-405 34 16 eller biträdande enhetschef Alexandra Wilton Wahren på telefon 08-405 38 46. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Johan Olsson på telefon 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Linda Utterberg, SACO och Susanna Wiener, ST. Du når dem på telefon 08-405 10 00.

Välkommen med din ansökan senast den 6 april 2014. Vi ser gärna att du ansöker via vårt rekryteringsverktyg.


Regeringskansliets uppdrag är att biträda regeringen i arbetet att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 600 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt demokrati- och konsumentpolitik. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 12 mars 2014

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

Kompetensutvecklare till Domstolsakademin (Stockholm)

15 februari 2024