Redovisning/Personalekonom- med intresse för utveckling

Arbetsbeskrivning

Sektionen för redovisning och EA-stöd, RK Ekonomi och lön, Förvaltningsavdelningen
Är du en drivande och utvecklingsorienterad ekonom med goda kunskaper inom både löne- och ekonomiområdet? Trivs du med att arbeta brett med drift, förvaltning och utveckling av ekonomiområdet? Då kan rollen som redovisning/personalekonom vara något för dig.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I rollen ingår du i en ekonomifunktion som hanterar Regeringskansliets gemensamma löne- och ekonomiadministrativa frågor. Du kommer att delta i arbetet med att ta fram underlag till rapportering av skatt, arbetsgivaravgifter, statistik och andra uppgifter till berörda myndigheter och intressenter. Du kommer aktivt att arbeta med filinläsningar, avstämningar och redovisning av personalkostnader. Du förväntas att medverka i effektivisering av administrativa processer och rutiner och i övrigt bistå Regeringskansliet med din kompetens inom området. I detta ingår bl.a. informations- och utbildningsinsatser och att vara bryggan mellan lön och redovisning och i detta en viktig länk i samarbetet med Statens servicecenter. Detta är ett arbete för dig som trivs med varierande arbetsuppgifter med en blandning av drift, förvaltning och utveckling.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig med högskoleutbildning inom ekonomi eller annan lämplig utbildning inom ekonomiområdet i kombination med arbetslivserfarenhet som är relevant för befattningen. Vi ser gärna att du har kompletterat din utbildning i personalekonomi. Du har erfarenhet av arbete med redovisning och lönerelaterade processer inom offentlig verksamhet. Du har arbetat i löne- och ekonomisystem samt Officepaketet. Vidare har du god kunskap inom personalkostnader, skatter, avgifter, redovisningsprinciper och god redovisningssed.
Vi ser gärna att du har arbetat med avstämningar och redovisning av personalkostnader i statlig verksamhet, har kunskap om regelverk och avtal inom det statliga området och erfarenhet av Agresso/Business World.
Dina egenskaper
Som person är du flexibel, noggrann och trivs med att arbeta strukturerat. Du är van att själv kunna driva arbetsuppgifter, trivs med att samarbeta på alla nivåer och har ett konsultativt arbetssätt.
Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Birgitta Törnqvist af Ström, som är sektionschef på 08-405 82 70 eller sektionschef Boel Landgren Nielsen på 08-405 28 25. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Anna Frestadius på
08–405 26 59. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00; Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson). Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 juli 2019.
Urval och intervjuer kommer att ske i augusti.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 10 juni 2019

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Redovisningsekonom- Motala

Redovisningsekonom- Motala

3 maj 2024

16 april 2024

16 april 2024