Redovisningsekonom - led arbetet i reskontraprocessen

Redovisningsekonom - led arbetet i reskontraprocessen

Arbetsbeskrivning

RK Ekonomi och lön, Förvaltningsavdelningen
Är du en duktig, drivande och utvecklingsorienterad ekonom med goda kunskaper inom redovisningsområdet, som är intresserad av att ta dig an en bred och utmanande roll som processledare?

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som expert för helheten blir du en naturlig referenspunkt och kommer på daglig basis att samordna och stödja de 12 medarbetare som i nuläget arbetar i reskontraprocessen (leverantörs- och kundfakturor, in- och utbetalningar, anläggningsredovisning, support mm). I rollen som processledare kommer du också att vara den som tillsammans med sektionschefen leder arbetet med att utveckla arbetsprocesserna. I detta ingår att identifiera förbättringsområden, driva förändringar och i samarbete med systemförvaltningen arbeta med utveckling utifrån processens behov. Du kommer också att utarbeta eller kvalitetssäkra olika rutinbeskrivningar och beslutsunderlag som rör reskontraprocessen. Därtill bistår du med din kompentens exempelvis genom deltagande i arbetsgrupper/projekt och genomförande av utbildningar eller informationsinsatser.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom ekonomi eller annan högskoleutbildning kombinerat med för befattningen relevant arbetslivserfarenhet. Om du har högskoleutbildning med inriktning redovisning är det meriterande. Du som söker det här arbetet har flerårig erfarenhet som kvalificerad redovisningsekonom, som har inneburit arbete med att utveckla ekonomiadministrativa processer inom statlig verksamhet. Du har även arbetat med att författa rutinbeskrivningar och/eller PM/beslutsunderlag. Vi ser gärna att du har arbetat som processledare eller motsvarande. Vidare ser vi även gärna att du har utarbetat styrande eller stödjande dokument på myndighetsövergripande nivå. Om du har arbetat med intern styrning och kontroll är det meriterande. Vi ser gärna att du har arbetat i Agresso/Business World och i Proceedo. Om du har erfarenhet av ekonomiadministrativt arbete inom Regeringskansliet ser vi det som meriterande. Du som söker det här jobbet har mycket goda kunskaper i statlig redovisning, redovisningsprinciper och god redovisningssed. Vi ser även att du har goda kunskaper om ekonomiadministrativa regelverket inom det statliga området, samt goda kunskaper i regelverk kring förmåner och representation.

Dina egenskaper
Som person är du flexibel, noggrann och trivs med att arbeta strukturerat har en problemlösande analysförmåga. Du är van att själv kunna driva arbetsuppgifter och du är initiativrik och kreativ. Du är stabil och har förmågan att skapa goda relationer och ett förtroendefullt samarbete. Vidare har du god kommunikativ och pedagogisk förmåga och kan uttrycka dig väl både i tal och skrift.

Övrigt
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

 

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Per Apelgren, som är sektionschef på 08-405 42 42, alternativt personalhandläggare Anna Frestadius som nås på 08-405 26 59. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00; Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson) och ST (Susanna Wiener). Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 mars.

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 mars 2020
  • Ansök senast: 22 mars 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb