Redovisningsspecialist med inriktning premiepension, Stockholm

Redovisningsspecialist med inriktning premiepension, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen.

Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 910 000 fondbyten och skickar ut drygt 8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Vi söker nu en redovisningsspecialist till Ekonomi- och verksamhetsstyrningsenheten med inriktning premiepension.

Ekonomi- och verksamhetsstyrningsenheten är en stöd- och expertfunktion med ansvar för såväl verksamhetsstyrning, utvecklings- och portföljstyrning som för finansiell styrning, budget, prognos och utfall.

I den enheten återfinns gruppen Redovisning, betalning och systemstöd. Gruppen ansvarar för redovisning och bokslut, betalningar och IT-stöd för enhetens ansvarsområden. Gruppen möjliggör en förstärkt verksamhetsdriven ekonomifunktion med hög kvalitet, som bidrar till ökad helhetssyn, och effektivt resursutnyttjande inom myndigheten.

Pensionsmyndighetens redovisning omfattar både statlig redovisning samt redovisning för försäkringsföretag avseende premiepensionsverksamheten, vilket ger en unik kombination av regelverk för myndigheten att omhänderta. Genom att tillsätta en tjänst som redovisningsspecialist inom premiepensionsverksamheten ökar vi förmågan inom myndigheten att säkerställa regelefterlevnad och korrekt redovisningsmässig hantering.

Arbetsbeskrivning
Som redovisningsspecialist har du en nyckelfunktion inom premiepensionsverksamheten med många interna och externa kontaktytor med varierade arbetsuppgifter inom områdena redovisning, årsredovisning och bokslut. 

Den huvudsakliga löpande redovisningen hanteras av Statens Servicecenter samt Fondenheten så de är också viktiga samarbetspartners för lösa de komplexa frågorna som inte hanteras inom de systemstödda och automatiserade processerna. Du rapporterar till redovisningschefen och arbetsuppgifterna är i huvudsak operativa.

Du har en viktig roll i arbetet i myndighetens årsbokslut och årsredovisningsarbete, men också i andra redovisningsrelaterade frågeställningar och utredningar inom premiepensionsverksamheten. Du stöttar även ansvariga chefer i frågor kring ekonomi och verksamhet kopplat till premiepensionsverksamhetens redovisning, och bidrar på så sätt till att ledningen får de beslutsunderlag som behövs för att leda, styra och utveckla verksamheten så att vi som myndighet når våra långsiktiga mål. Våra arbetsformer kännetecknas av ett individuellt ansvarstagande och integrerat synsätt där alla bidrar.

Utbildning och Erfarenhet
Vi söker dig som har:

- Relevant akademisk examen alternativt längre dokumenterad arbetslivserfarenhet inom ekonomi
- Minst fem års erfarenhet av liknande roll och ansvarsområden inom statlig verksamhet
- Goda kunskaper i att kommunicera i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av och god kännedom om ekonomisystemet Agresso
- Goda kunskaper om statlig redovisning och relevanta regelverk
- Minst fem års erfarenhet inom redovisning av försäkringsavtal och finansiella instrument
- Erfarenhet och god kunskap i Excel
- Erfarenhet av försystem och systemstöd

Egenskaper 
Som person är du är strukturerad, kvalitetsmedveten och analytisk. Du är proaktiv och lösningsorienterad och har en utvecklad förmåga att se helheten, att förstå verksamhetens förutsättningar och kopplingen mellan verksamhet och gällande regelverk. Du är professionell och trygg i din yrkesutövning, är en god kommunikatör samt besitter en mycket god samarbetsförmåga.

Vidare har du ett stort intresse för försäkringsredovisning och tillhörande regelverk samt IT-system eftersom det mesta av den löpande redovisningen är automatiserad. Då tempot kan växla är det viktigt att du kan prioritera arbetsuppgifterna, samt att du känner engagemang och ansvarstagande för såväl arbetet som din egen utveckling.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt 
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar generellt sex månaders provanställning. Resor i tjänsten kan förekomma.

Placeringen är på vårt kontor i Stockholm. Vi erbjuder hybrid arbetssätt och arbetsplats med möjlighet till distansarbete hemma och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivaren. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet. Arbetspsykologiska tester kommer att ingå i urvalsprocessen.

Som en del i rekryteringsprocessen ingår intervjuer följt av referenstagning för slutkandidat.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal, registerkontroll och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

För mer information
För mer information om tjänsten vänligen kontakta:
Gruppchef Nils Stenmark, tel 010-454 24 76 alt. e-post nils.stenmark@pensionsmyndigheten.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 april 2023
  • Ansök senast: 15 maj 2023

Liknande jobb


Öppen ansökan - Redovisningsekonom

29 maj 2024

29 maj 2024