Regeringen söker Generaldirektör och chef för E-hälsomyndigheten

Arbetsbeskrivning

Svensk statsförvaltning består av drygt 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.

Som huvudregel gäller sekretess i anställningsärendet för uppgift om enskild kandidats identitet.

E-hälsomyndigheten bildades den 1 januari 2014. Verksamheten bedrevs dessförinnan i bolagsform som Apotekens Service Aktiebolag. E-hälsomyndigheten ansvarar för register och it-funktioner som öppenvårdsapotek och vårdgivare behöver ha tillgång till för en patientsäker och kostnadseffektiv läkemedelshantering. Myndigheten ska också samordna regeringens satsningar på e-hälsa samt övergripande följa utvecklingen på e-hälsområdet. Verksamheten karaktäriseras av att vara en så kallad samhällsviktig verksamhet d.v.s. det är en verksamhet som måste fungera dygnets alla timmar året runt. Myndigheten hanterar årligen 2,5 miljarder transaktioner rörande bl.a. recepthantering, fullmakter, läkemedelssubventioner inom ramen för läkemedelsförmånerna och försäljningsdata. Myndigheten finansieras med anslag och avgiftsintäkter. Myndigheten är en styrelsemyndighet med ca 140 anställda.

E-hälsomyndigheten är för närvarande placerad i Stockholm. Myndighetens huvudkontor och verksamheterna för register och it-funktioner kommer att flyttas till Kalmar. Även generaldirektören kommer att vara placerad i Kalmar. Denna omlokalisering skall vara avslutad senast den första maj 2018. De delar som rör samordning av regeringens satsningar på e-hälsoområdet kommer att ligga kvar i Stockholm.

Vi söker dig som är en dokumenterat god chef och ledare samt har


• goda kunskaper om och erfarenheter av statsförvaltningen och dess beslutsprocesser samt förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom,
• erfarenhet av organisatoriska förändringsprocesser,
• erfarenhet av att arbeta med att bygga upp en verksamhet, skapa en organisation och att arbeta strategiskt med kompetensförsörjningsfrågor,
• erfarenhet av utvecklingsarbete i en komplex verksamhet, främst avseende styrning, effektivitet och kostnadskontroll,
• akademisk examen eller motsvarande.

Du ska också ha förmåga att


• tydligt företräda och kommunicera myndighetens uppdrag och arbete,
• företräda myndigheten såväl internt som externt, nationellt och internationellt,
• god social kompetens och utvecklad samarbetsförmåga,
• mycket god kommunikativ förmåga,
• leda och utveckla verksamheten inom ramen för den gemensamma värdegrunden i staten,
• företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.

Det är meriterande om du har


• statlig chefserfarenhet,
• tidigare erfarenhet av att leda och utveckla en serviceinriktad verksamhet,
• erfarenhet av relevant arbete rörande apoteks- och läkemedelsfrågor,
• erfarenhet av frågor som rör digitalisering.

Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas till generaldirektör och chef för E-hälsomyndigheten. Anställningen är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs före anställning.  

Mer information om anställningen lämnas av statssekreterare Agneta Karlsson, Socialdepartementen. När det gäller frågor kring rekryteringsprocessen kan du vända dig till kanslirådet Jan Lindberg, Kansliet för chefsförsörjning av myndighetschefer. Båda nås på telefonnummer 08-405 10 00.

Välkommen med din skriftliga intresseanmälan inklusive CV senast den 10 november till Socialdepartementet, 103 33 Stockholm. Skicka anmälan i ett förseglat kuvert märkt med referensnummer S2016/06531/SAM. Ange din postadress och ditt telefonnummer i anmälan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 oktober 2016

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kommundirektör

Kommundirektör

8 februari 2024

Project Director

Project Director

30 november 2023