OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svensk statsförvaltning består av drygt 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.
Som huvudregel gäller sekretess i anställningsärendet för uppgift om enskild kandidats identitet.
Bolagsverket har som myndighet i uppdrag att registrera företag och företagsinteckningar, ta emot årsredovisningar, pröva och besluta om vissa tillstånd och likvidationer. Myndigheten har också en servicefunktion – att erbjuda information om företag, utbildningar och seminarier. Bolagsverket tillhandahåller också den tekniska infrastrukturen inom verksamt.se och uppgiftslämnarservice samt är värdmyndighet för Patentombudsnämnden. Bolagsverket står för närvarande inför ett omfattande förändringsarbete med att digitalisera och automatisera sin ärendehandläggning och därmed sammanhängande kompetensskifte hos personalen. Frågor om avgifter, informationsutbyte och nära samverkan mellan myndigheter är aktuella. Att möta näringslivets behov i olika delar är en viktig roll och utmaning.
Myndigheten leds av en generaldirektör. Vid myndigheten finns ett insynsråd utsett av regeringen. Generaldirektören är ordförande i insynsrådet.
Myndigheten ligger i Sundsvall och har 555 anställda. Verksamheten är avgiftsfinansierad.
Vi söker dig som är en god chef och ledare och som har
• akademisk utbildning eller motsvarande,
• erfarenhet av att leda och strategiskt utveckla verksamhet inom ramen för mål och ekonomiska ramar,
• erfarenhet av att leda genom chefer,
• kunskap om näringslivets villkor och behov,
• kunskap om att arbeta strategiskt med styrningsfrågor,
• erfarenhet av att leda strategiskt förändrings- och utvecklingsarbete,
• kunskaper om statsförvaltningen, dess beslutsprocesser samt erfarenhet av den politiska struktur som myndigheten verkar inom,
• erfarenhet av internationellt arbete,
• goda kunskaper i svenska och engelska.
Du ska vara en person
• med god social kompetens, hög integritet och utvecklad samarbets- och kommunikationsförmåga,
• som är drivande, lösnings- och resultatorienterad,
• som är beslutsför och handlingskraftig med hög analytisk förmåga
Du ska också ha förmåga att
• kunna skapa engagemang och motivera personalen,
• på ett professionellt och förtroendefullt sätt företräda myndigheten internt och externt, nationellt som internationellt,
• arbeta strategiskt med kompetensförsörjningsfrågor,
• etablera, vidmakthålla och utveckla samarbeten med andra relevanta aktörer inom myndighetens område, både nationellt och internationellt,
• utveckla och leda verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur,
• företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.
Det är meriterande om du har kunskap om
• tekniska infrastrukturer och informationsutbyte,
• att leda en organisations digitaliseringsarbete.
Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas som generaldirektör för Bolagsverket.
Mer information om anställningen lämnas av statssekreterare Eva Lindström på Näringsdepartementet. Frågor om rekryteringsprocessen, anställningsvillkor m.m. av kanslirådet Frida Ragnhäll på kansliet för chefsförsörjning av myndighetschefer. De nås på telefonnummer 08-405 10 00.
Välkommen med din skriftliga intresseanmälan inklusive CV senast den 27 januari 2017 till Näringsdepartementet, 103 33 Stockholm. Skicka anmälan i ett förseglat kuvert märkt med referensnummer N2016/08113/KLS. Ange dina kontaktuppgifter i anmälan.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35