Regeringen söker generaldirektör och chef till IAF

Arbetsbeskrivning

Svensk statsförvaltning består av drygt 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.

Som huvudregel gäller sekretess i anställningsärendet för uppgift om enskild kandidats identitet.

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) är en tillsynsmyndighet med ansvar för tillsyn över arbetslöshetsförsäkringen, arbetslöshetskassorna och Arbetsförmedlingens handläggning av ärenden som har samband med arbetslöshetsförsäkringen. Myndigheten ska granska Arbetsförmedlingens utbetalning av statsbidrag till arbetslöshetskassorna samt Arbetsförmedlingens handläggning av och rutinerna för handläggning av ärenden som påverkar rätten till arbetslöshetsersättning och om återkallande av anvisning till arbetsmarknadspolitiska program. IAF ska till Arbetsförmedlingen påtala de brister som inspektionen funnit vid sin granskning. Myndigheten ska verka för att säkerställa att arbetslöshetsersättning endast betalas ut till den som är berättigad till sådan ersättning och följa utvecklingen på försäkringens område samt ta de initiativ till åtgärder som uppföljningen ger anledning till.

I dag består myndigheten av fyra verksamhetsgrenar: tillsyn, uppföljning, förtydliga regelverket och förvaltning. Myndigheten leds av generaldirektören och vid myndigheten finns ett insynsråd som utses av regeringen. Myndigheten har ca 60 anställda. Huvudkontoret är lokaliserat till Katrineholm och ett lokalkontor finns i Stockholm.

Vi söker dig som har


• akademisk examen eller motsvarande,

• erfarenhet av att som chef leda och utveckla en kunskapsintensiv organisation,

• goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser,

• mycket goda kunskaper om och förståelse för den arbetsmarknads- och socialförsäkringspolitiska struktur som myndigheten verkar inom,

• dokumenterat goda ledaregenskaper,

• erfarenhet från kvalificerat utredningsarbete,

• mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Vi söker dig som har förmåga att



• se till att verksamheten bedrivs rättssäkert, effektivt och lever upp till de av regeringen fastställda målen,

• kunna förhålla sig till myndighetens roll som tillsynsorgan och samtidigt upprätthålla ett gott samarbete med såväl granskningsobjekten som andra aktörer,

• på ett mycket gott sätt kunna kommunicera såväl internt gentemot medarbete som mot externa aktörer,

• bidra till mycket gott samarbete såväl internt som externt,

• arbeta konstruktivt och göra korrekta avvägningar, prioriteringar och visa gott omdöme i beslut och uttalanden,

• skapa engagemang och motivera personalen,

• arbeta strategiskt med kompetensförsörjningsfrågor.

Det är även meriterande med



• erfarenhet av tillsynsverksamhet,

• erfarenhet från arbetslöshetsförsäkringens område,

• chefserfarenhet från myndighet,

• erfarenhet från Regeringskansliet, statlig utredning eller riksdagen,

• erfarenhet av att vara chef över chefer.

Mer information om anställningen lämnas av statssekreteraren Bettina Kashefi och departementsrådet Anders Kessling och om anställningsvillkor av personalchefen Maria Hedin Nordling. Samtliga nås på tel 08-405 10 00.

I den här rekryteringen samarbetar vi med Alumni AB där Lo Bäckström och Rikard Söderberg svarar på frågor, tfn 08-796 17 00.

Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas som generaldirektör för Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, se förordningen (2012:694) om svenskt medborgarskap för vissa myndighetschefer. Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer därför att genomföras före beslut om anställning som generaldirektör.

Välkommen med din skriftliga intresseanmälan inklusive CV senast den 16 september 2013 till Arbetsmarknadsdepartementet, 103 33 Stockholm. Skicka anmälan i ett förseglat kuvert märkt med referensnummer A2013/3180/ADM.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Dag , Heltid , Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 29 augusti 2013

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kommundirektör

Kommundirektör

8 februari 2024

Project Director

Project Director

30 november 2023