Regeringen söker generaldirektör till Specialpedagogiska skolmyndigheten

Arbetsbeskrivning

Svensk statsförvaltning består av drygt 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.

Som huvudregel gäller sekretess i anställningsärendet för uppgift om enskild kandidats identitet.

Specialpedagogiska skolmyndigheten ska verka för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. Myndigheten ska bidra till goda förutsättningar för barnens utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för eleverna och de vuxenstuderande.

Myndighetens största verksamhetsområden är specialpedagogiskt stöd, främja tillgång till läromedel för elever med funktionsnedsättning, utbildning i specialskolan samt hantering av statliga stöd och bidrag. De huvudsakliga stödformerna kan indelas i rådgivningsuppdrag samt kompetensutveckling. Myndigheten bedriver också specialpedagogisk utvecklingsverksamhet samt sammanställer och sprider resultat av forskning inom det aktuella området. Vid resurscenter erbjuds specialpedagogiska utredningar för barn och ungdomar samt information till personal hos skolhuvudmän och till vårdnadshavare.

Myndigheten är organiserad i fem regionala och tre nationella avdelningar och har ca 1 100 anställda. Huvudkontoret ligger i Härnösand.

Vi söker dig som är en dokumenterat god chef och ledare och som har
• akademisk examen eller motsvarande
• erfarenhet av att leda strategiskt förbättrings- och utvecklingsarbete
• erfarenhet från skolväsendet
• goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser och förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom
• erfarenhet av att leda genom andra chefer
• goda kunskaper i svenska och engelska.

Du ska också ha förmåga att
• utveckla en verksamhet inom ramen för fastställda mål och ekonomiska ramar
• leda verksamheten på ett rättssäkert sätt
• vara drivande och resultatorienterad på ett strukturerat och effektivt sätt
• kommunicera, samverka och företräda myndigheten på ett tydligt, engagerat och förtroendeingivande sätt, såväl internt som externt
• etablera, vidmakthålla och utveckla samarbeten med andra relevanta aktörer inom myndighetens område, både nationellt och internationellt
• entusiasmera och motivera medarbetarna
• arbeta strategiskt med kompetensförsörjning
• utveckla och leda verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur
• företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.

Det är meriterande om du har
• god kännedom om funktionshindersområdet, specialpedagogiska frågor, läromedelsfrågor och hantering av statsbidrag,
• erfarenhet av arbete inom skolområdet på politisk eller huvudmannanivå eller som rektor.

Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas till generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Mer information om anställningen lämnas av enhetschefen Linda Norman Torvang. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Karin Hjalmarsson eller Frida Ragnhäll, Kansliet för chefsförsörjning av myndighetschefer. De nås på telefon 08-405 1000

Välkommen med din skriftliga intresseanmälan inklusive CV senast den 26 januari 2017 till Utbildningsdepartementet, 103 33 Stockholm. Skicka anmälan i ett förseglat kuvert märkt med referensnummer U2016/05554/S Ange en postadress och telefonnummer i din intresseanmälan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 18 december 2016

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kommundirektör

Kommundirektör

8 februari 2024

Project Director

Project Director

30 november 2023